In Nederland kiezen veel mensen om begraven of gecremeerd te worden na hun dood. Steeds meer mensen kiezen voor een crematie. Wat gebeurt er als je lichaam wordt gecremeerd en wat moeten nabestaanden weten en regelen? Yarden legt het uit.

Waarom kiezen steeds meer mensen voor een crematie?

Steeds meer mensen willen na hun dood gecremeerd worden. Soms heeft dit praktische redenen, zoals de kosten. Een crematie is vaak goedkoper dan begraven worden. Soms willen mensen op een bijzondere plek uitgestrooid worden of willen nabestaanden de as in een urn bewaren. Met een crematie heb je daardoor meer keuzevrijheid na de uitvaart dan met een begrafenis.

Wanneer wordt het lichaam gecremeerd?

Er zijn vaste regels over wanneer iemand begraven en gecremeerd moet worden. Dat moet gebeuren tussen de 36 uur en 6 werkdagen na het overlijden. Je kunt dit wel eerder of later doen. Bijvoorbeeld omdat er familie in het buitenland zit of vanwege geloofsovertuigingen. Dit moet je dan officieel aanvragen. Als je iemand eerder wilt cremeren dan 36 uur, dan moet je dit aanvragen bij de officier van justitie. Wil je iemand later dan 6 werkdagen cremeren, dan heb je toestemming nodig van de gemeente waar iemand gecremeerd gaat worden.

Een crematie regelen met een uitvaartverzorger

Als iemand is overleden kun je zelf een uitvaart organiseren of je gaat op zoek naar een uitvaartverzorger die bij je past. Als je voor een uitvaartverzorger kiest, dan is dit ook de persoon die het contact legt met het crematorium en ervoor zorgt dat zowel de aula als de crematieruimte op tijd geboekt zijn. Zo kun jij de tijd nemen om na te denken over een mooi afscheid en je daarop voorbereiden.

Wat gebeurt er tijdens een crematie

Iedere crematie is anders, want uitvaartondernemers helpen bij het zo mooi en persoonlijk mogelijk afscheid nemen. Toch hebben de meeste crematies wel dezelfde onderdelen. Hieronder een overzicht van wat er tijdens een crematie gebeurt.

De ontvangst

De meeste crematies beginnen met de ontvangst van de gasten. Hier zijn de directe nabestaanden zoals partner, kinderen, broers en zussen meestal niet bij. Vaak is er een medewerker van het crematorium die de mensen ontvangt en hen ook wijst op het condoleanceboek. Daar kunnen mensen een bericht voor de nabestaanden in achterlaten en hun adresgegevens. Zo kunnen de directe nabestaanden achteraf nog een dankbericht sturen als zij willen.

De plechtigheid

Na het ontvangst wordt iedereen door de medewerkers van het crematorium naar de aula geleid waar het afscheid plaats zal vinden. Dit is vaak een ruimte waar de kist al staat of naartoe gebracht is. Daar liggen meestal ook de bloemen. Deze plechtigheid is bij iedere crematie anders. Dit zijn een aantal opties:

• Aula – Je kunt ervoor kiezen om de kist in de aula neer te zetten zodat mensen nog afscheid kunnen nemen, maar dit hoeft natuurlijk niet. Ook zijn er opties voor het neerleggen van bloemen of het tonen van beeld en geluid.
  • Muziek – Crematoria hebben goede muziekinstallaties waardoor je de favoriete muziek van de overledene kunt afspelen. Of kies zelf nummers die je doen denken aan de persoon waar je afscheid van gaat nemen. Deze muziek kun je ook al afspelen bij ontvangst en tussen de verhalen van mensen door.
  • Verhalen – Vaak willen mensen herinneringen ophalen tijdens de plechtigheid. Ze willen verhalen vertellen over de overledene en waarom die persoon bijzonder voor hen was. Dit kan ook gedaan worden met foto’s en video’s. Ook wordt er vaak een gedicht voorgedragen.
  • Rituelen – Er zijn tal van rituelen die je kunt doen tijdens de afscheidsplechtigheid. Denk aan rituelen met kaarsen of het neerleggen van bloemen bij de kist. De laatste afscheidsgroet is iets waar veel mensen voor kiezen. Daarbij lopen de aanwezigen langs de kist en krijgt iedereen nog even een momentje om een laatste groet aan de overledene te brengen.

Condoleanceruimte

Na de plechtigheid verzamelen de gasten zich in de condoleanceruimte. Daar staat de directe familie zoals partners, kinderen, broers en zussen. De gasten krijgen daar de gelegenheid om hen te condoleren. Vaak is hier ook koffie en thee aanwezig een kleine snack. Ook hier is de keuze weer helemaal aan de nabestaanden. Zo kun je er ook voor kiezen om de favoriete borrel van de overledene te serveren of een lunch te organiseren. Dit hangt ook af van het aantal genodigde gasten en het budget. De uitvaartverzorger denkt hier met jou over mee.

Crematieruimte

Direct na de plechtigheid wordt de kist naar de crematieruimte gereden. Het is afhankelijk van het crematorium of je hierbij kunt zijn of niet. Iedere overledene wordt apart gecremeerd. De kist wordt daarvoor in een oven gestopt van 800 graden die opwarmt tot 1100 graden. Het hele proces duurt ruim een uur. Je kunt er voor kiezen om hierbij te blijven. Veel nabestaanden kiezen ervoor om bij het moment te zijn waarop de kist de oven in wordt geschoven en daarna naar de aula te gaan waar de gasten op hen wachten.

Vaak zie je rook vanuit het crematorium komen. Deze rook is gefilterd. Dit moet vanwege de milieuvoorschriften.

Vereniging Yarden

Om ervoor te zorgen dat ze zeker weten wie er in de kist ligt, wordt er een steentje met een identificatienummer op de kist gelegd voor deze de oven in gaat. Dit is een vuurvast steentje, dat ook na het verbrandingsproces nog een duidelijk nummer laat zien. Zo weet je ook achteraf zeker wie er in de kist lag. Je kunt er voor kiezen om dit steentje bij de as te houden of na het proces weg te doen.

De asverwerkingsruimte

Na de crematie wordt het as opgevangen in een grote metalen bak. De medewerkers van het crematorium halen hier alle niet verbrande onderdelen uit. Zoals de schroeven van de kist, maar ook eventuele sieraden en chirurgisch metaal. Dit laatste wordt gedoneerd aan de Landelijke Vereniging van Crematoria (LVC). Zij zorgen ervoor dat het gerecycled wordt. De opbrengsten worden gestort in het Dr. C.J. Vaillant Fonds, het Goede Doelen Fonds van de LVC. Zij steunen hiermee sinds 1997 een breed palet aan goede doelen en waardevolle initiatieven.

De overgebleven as wordt fijngemalen en in een bus gedaan met de naam van overledene, de datum van de crematie en het crematienummer. Dit krijg je als nabestaande mee. Je kunt er zelf voor kiezen wat je met de as wil doen. Er zijn namelijk meer opties dan in een urn doen of uitstrooien. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van as in een tatoeage of sieraad.