Na de crematie kun je ervoor kiezen om een deel van de as in een uniek gedenkproduct te laten verwerken, zoals een handgemaakt asbeeldje of een glasobject.

Asbeeldje of glasobject als dierbare herinnering

De as kan bijvoorbeeld worden verwerkt in de sokkel van een asbeeldje. De sokkel is hol en bevat voldoende ruimte voor de as. Het beeld zelf kan in iedere vorm of kleur worden uitgevoerd, waardoor het een persoonlijk aandenken wordt. Dit geldt ook voor een glasobject met as; een glasreliek. Het glas wordt met de hand in een bol van hete glasmassa geblazen, waar de as vervolgens in verwerkt wordt.

Je kunt zelf bepalen of je alle as in een asbeeldje of glasobject wilt laten verwerken of slechts een klein deel. Als je de urn op een andere locatie laat bijzetten kan het handgemaakte kunstwerk een aandenken voor thuis zijn.

Vereniging Yarden

Een andere optie is een fotolijst met daarachter een buis waar een beetje van de as bewaard kan worden. Het is daarnaast mogelijk om een persoonlijk assieraad te laten ontwerpen dat je altijd bij je kunt dragen. Dit kan een sieraad zijn waar de as in verwerkt is, maar ook een sieraad met daarop de vingerafdruk van een dierbare. Deze vingerafdruksieraden zijn onder andere verkrijgbaar als ring en als hanger of bedel voor een ketting of armband.

Winnaar Yarden Afscheidsprijs 2015

In 2015 won De Urn de publieksprijs van de Yarden Afscheidsprijs. De Amsterdamse kunstenares Susanne Suermondt is het creatieve gezicht achter De Urn. Toen haar vader in 2011 ziek werd, kwam Susanne op het idee om een persoonlijke urn voor hem te maken. Het werd een slapende zwaan, gebaseerd op de zwaan die het symbool was van de roeivereniging waar hij tot het laatste moment nauw bij betrokken was.

Voor haar broertje, die toen in Amerika woonde, maakte Susanne een herdenkingsbeeldje dat hij mee naar huis kon nemen. Een kleine zwaan, in de stijl van de urn. Ze maakte ook een herinneringsbeeldje voor haar moeder en zichzelf. Op die manier voelt haar vader altijd dichtbij voor de familie Suermondt, iets waar Susanne veel steun aan gehad heeft.

Zo ontstond bij haar het idee om ook voor anderen een persoonlijke urn of herdenkingsbeeldje te maken. Susanne gaat in gesprek met de dierbaren van de overledene. Over het karakter, de interesses en waardevolle herinneringen. Op basis daarvan gaat ze aan de slag in haar atelier. Susanne biedt ook de mogelijkheid om tijdens privé workshops zelf een urn of herdenkingsbeeldje te maken.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor een persoonlijk sieraad met as? Bekijk hier onze pagina over assieraden.