Hoe meer we van onszelf online zetten, hoe meer we ook nalaten als we er niet meer zijn. Je digitale nalatenschap wordt met de tijd steeds groter. Denk hierbij aan jouw social media accounts, maar ook aan de informatie en foto’s die je hebt opgeslagen in clouds. Wat moet daarmee gebeuren na jouw dood en hoe regel je dat?

Wat is een digitaal nalatenschap?

Jouw digitale nalatenschap is alles wat er online van jou en door jou is verzameld in je leven. Dit is het totaal van jouw online abonnementen, jouw e-mails, je social media accounts en zelfs de accounts die je hebt aangemaakt bij jouw favoriete webshops. Je staat er misschien niet bij stil, maar ook hier moeten je nabestaanden over beslissen. Wil je dit bewaren en zo ja, hoe kunnen jouw nabestaanden dat het beste doen?

Waar moet je aan denken?

We zijn ons echt wel bewust dat steeds meer informatie over ons leven online staat. Maar als je het op een rijtje gaat zetten, dan is het best wel veel. Hier een overzicht om je een idee te geven waar allemaal digitaal informatie van jou bewaard wordt:

• E-mail (Gmail, Hotmail, Yahoo of een andere mail account)
  • Social Media (Facebook, Instagram, LinkedIn Twitter, YouTube en meer)
  • Digitale opslag (Dropbox, Google Drive, Microsoft OneDrive, externe harde schijf of ergens anders)
  • Digitale abonnementen (Spotify, Netflix, Videoland etc.)
  • (Betaalde) accounts bij websites (gaming sites, abonnementen, webshops, dating sites e.d.)
  • Administratieve websites (pensioen, bank, boekhouding, belasting)
  • Als iemand een eigen bedrijf had zijn er ook nog zaken als de website, hosting, zakelijke e-mail etc.

Slim om te regelen

Jouw nabestaanden moeten wel bij al deze accounts kunnen. Het is dus slim om ergens wachtwoorden en gebruikersnamen voor hen achter te laten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door deze op een briefje te schrijven en jouw nabestaanden te laten weten waar ze die kunnen vinden. Denk er ook over na dat het veilig is om je wachtwoord een keer in de zoveel tijd aan te passen. En als je je wachtwoorden aanpast, dan moet je ze ook aanpassen op de plek waar je ze nalaat voor jouw nabestaanden.

Wat wil je dat er met jouw digitale nalatenschap gebeurt?

Accounts bij webshops kunnen vrijwel in alle gevallen opgezegd worden. Net zoals abonnementen. Maar bij e-mailaccounts of digitale opslag is dat een ander verhaal. Daar staat veel persoonlijke informatie en wie weet ook foto’s en video’s. Die willen je nabestaanden vast bewaren. Zeg dus niet zomaar alle accounts op, maar kijk eerst of er persoonlijke informatie op staat. Want als je een account hebt opgezegd, dan is die informatie niet meer terug te halen.

Herdenkingsaccount

Sommige social media hebben de optie om het account te laten omzetten in een herdenkingsaccount. Dan geef je aan dat die persoon overleden is, maar dan blijft het account wel actief. Het wordt dan beheerd door een van de nabestaanden. Er zijn best wat mensen die dat prettig vinden, omdat vrienden en familie dan nog kunnen kijken op de tijdlijn bij de herinneringen en als ze willen zelf ook nog zaken kunnen posten waar ze die persoon in kunnen taggen.

Op verschillende social media kun je zelf al bij leven aangeven wie van jouw nabestaanden dat account mag beheren. Bij bijna alle social media kun je het aangeven als iemand is overleden. Je kunt het profiel dan verwijderen of het omzetten in een herdenkingsaccount. Bekijk hier hoe je dat bij verschillende social media kunt regelen.

Wat zegt de wet over digitaal nalatenschap?

Op dit moment zegt de wet nog niets over digitaal nalatenschap. Het erfrecht gaat alleen over de ‘fysieke’ erfenis. Achter de schermen wordt er wel gewerkt aan wetgeving rondom digitaal nalatenschap, want die wordt voor veel mensen steeds groter en ook steeds belangrijker. Omdat dit gaat om compleet nieuwe wetgeving, kan het nog wel even duren voordat de wet er ook echt iets over zegt.