Een van de eerste keuzes die je moet maken als een dierbare overlijdt is de manier waarop je afscheid gaat nemen: kies je voor begraven of cremeren? In Nederland wordt steeds vaker voor cremeren gekozen, maar ook na de keuze voor een crematie komen er verschillende vragen op je af. Hoe kies je bijvoorbeeld een urn voor na de crematie? Wij helpen je verder.

As bewaren in een urn

Als je de as (nog) niet wilt verstrooien kun je het bewaren in een urn. Vandaag de dag zijn er veel verschillende mogelijkheden. Zo kun je de vorm, het materiaal en de afmetingen zelf bepalen. Je kunt zelfs een urn laten ontwerpen, die speciaal op jouw wensen wordt afgestemd.

Een andere optie is een grafmonument. Voor thuis, of voor in een specifieke urnentuin. Als het grafmonument in een urnentuin komt te staan, adviseren we je om vooraf navraag te doen naar de eventuele regels over de uitvoering en afmetingen van het monument.

Hulp bij het maken van je keuze

Je bent vrij om zelf een urn te kiezen en kunt zelfs een handgemaakte urn laten ontwerpen. Toch zijn er bepaalde factoren om rekening mee te houden. We geven je een paar tips.

Allereerst is het goed om alvast na te denken over de uiteindelijke bewaarplaats. Komt de urn buiten te staan? Zorg dan voor een exemplaar dat weerbestendig en waterdicht is. Kies bijvoorbeeld voor materialen die niet roesten of rotten, zoals natuursteen of RVS.

Ook qua afmetingen zijn er verschillende mogelijkheden. Wordt de urn in een urnenmuur, urnentuin of binnencolumbarium bewaard? Houd dan rekening met de maten van de nissen en beschikbare ruimte. Het crematorium of de begraafplaats waar de as wordt bijgezet kan je meer vertellen over de richtlijnen voor de maatvoering.

We begrijpen dat je veel vragen hebt na het overlijden van een dierbare. Op onze pagina met doodgewone thema’s beantwoorden we zoveel mogelijk van deze vragen. Je kunt ook altijd contact opnemen met je uitvaartverzorger voor hulp of advies.