Vaak heeft iemand bij leven al besloten of hij/zij begraven of gecremeerd wilt worden. Als iemand begraven wilt worden, dan zijn er een aantal standaard onderdelen die bij een begrafenis horen. Maar er is zoveel wat je kunt doen om een begrafenis persoonlijk te maken. En het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. We leggen je uit wat de vaste onderdelen van een begrafenis zijn en wat een aantal mogelijkheden voor een begrafenis zijn om het echt persoonlijk te maken. Op deze website onder onder inspiratie vind je nog veel meer inspiratie en mogelijkheden om het net even anders en persoonlijker te maken.

Wat zijn de regels rondom een begrafenis

In Nederland hebben we een aantal regels als het gaat om begrafenissen. Zo moet iemand tussen minimaal zesendertig uur en maximaal zes werkdagen na het overlijden begraven worden. Kan niet iedereen erbij zijn in dit tijdsframe? Dan kun je uitstel aanvragen of er juist voor zorgen dat iemand eerder begraven wordt. Wil je iemand eerder begraven, dan moet je naar de officier van justitie. Wil je juist dat iemand later wordt begraven, dan heb je toestemming nodig van de gemeente waarin die persoon begraven wordt.

Hoe ziet een begrafenis eruit?

Elke begrafenis heeft een aantal vaste onderdelen. Zoals de plechtigheid, het begeleiden van de kist naar het graf en het slot ritueel. Dit is hoe een gemiddelde begrafenis eruit ziet:

• Meestal start de begrafenis met een plechtigheid waarbij de naasten en nabestaanden samenkomen. Bijvoorbeeld in een aula of een kerk.
  • Na de plechtigheid begeleiden de aanwezigen de kist naar het graf.
  • Bij het graf wordt er vaak nog een laatste afscheid genomen door bijvoorbeeld een schepje grond of bloemen op de kist te laten vallen.
  • De kist wordt bij het graf gelaten en de aanwezigen verlaten de begraafplaats.
  • Na afloop komen de aanwezigen samen voor een kop koffie en is er vaak gelegenheid om de nabestaanden te condoleren.

Wat zijn de mogelijkheden bij een begrafenis?

Hierboven staan de standaard onderdelen van een begrafenis, maar er is ontzettend veel mogelijk om een begrafenis persoonlijk te maken. Van de plechtigheid tot het grafmonument. Hieronder geven we je een aantal ideeën, maar bespreek vooral ook met de mensen om je heen en de uitvaartverzorger wat nog meer mogelijkheden zijn.

De locatie van de plechtigheid

De meeste afscheidsplechtigheden gebeuren in een gebedshuis of in een aula. Als de overledene lid was van die geloofsgemeenschap, dan is dat natuurlijk een mooie plek voor die gelegenheid. Maar als iemand niet bij een geloofsgemeenschap hoorde of niets met die aula had, dan kun je het persoonlijk maken door een andere locatie voor de afscheidsplechtigheid te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de favoriete kroeg van die persoon. Of misschien is er ergens een mooie tuin of landgoed in de buurt waar je met iedereen kunt samenkomen.

De kist

Iedere uitvaartverzorger heeft een boekje dat volstaat met kisten. De keuze is wat dat betreft echt reuze en hangt voornamelijk af van je budget. Maar er zijn ook mogelijkheden buiten het boekje. Heb je bijvoorbeeld weleens aan een biologisch afbreekbare kist gedacht? En wist je dat er ook grafkisten zijn die je zelf kunt beschilderen? Je kunt er zelfs een afscheidsritueel van maken: laat bijvoorbeeld de (klein)kinderen de grafkist van opa of oma beschilderen.

Het vervoer

Een begrafenisauto is te herkennen aan zijn zwarte kleur en de welbekende vlaggetjes. Ook hier zijn er meer opties. Je kunt bijvoorbeeld iemands kist laten vervoeren op een fietsaanhanger of juist op een platte wagen achter de trekker. Wie was de overledene en had hij/zij daar wensen over? En wat vinden jullie als nabestaanden zelf fijn?

De begraafplaats

Je bent helemaal vrij om voor een begraafplaats te kiezen. En er is in Nederland best wat keuze:

• Gemeentelijke begraafplaats
    Een gemeentelijke begraafplaats wordt bijgehouden door de gemeente. Meestal zijn deze 6 dagen per week open voor begrafenissen (meestal niet op zondag).
  • Begraafplaats volgens levensbeschouwelijke tradities
    Veel levensbeschouwingen in Nederland hebben een eigen begraafplaats, ook zijn er Islamitische en Joodse begraafplaatsen in Nederland.
  • Particulieren begraafplaatsen
    Deze begraafplaatsen zijn in particulier beheer en afhankelijk van het bestuur kun je hier vaak ook op zon- en feestdagen terecht voor een begrafenis.
  • Natuurbegraafplaats
    Een natuurbegraafplaats is vaak ook een natuurgebied. Het is een plek waar mensen kunnen wandelen en waar ook mensen liggen begraven. Meestal kun je hier geen grafmonument plaatsen.

Het graf

Ook voor het graf zijn er verschillende opties:

• Algemeen graf
    Bij een algemeen graf krijg je een plek toegewezen. Meestal huur je dit graf voor 10 jaar en kunnen er in dit graf 3 mensen begraven worden.
  • Particulier graf
    Bij een particulier graf kun je vaak zelf de plek uitkiezen en het grafrecht afkopen voor een langere periode. Meestal ergens tussen de 20-40 jaar. Bij een particulier graf kun je vaak wel een urn laten bijzetten, dat kan meestal niet bij een algemeen graf. En in sommige gevallen kun je bij leven al een graf reserveren.
  • Natuurgraf
    Bij een natuurgraf wordt er gebruikgemaakt van materiaal dat afbreekbaar is. Het idee is dat het lichaam en de kist na het begraven kunnen afbreken en weer een kunnen worden met de natuur.
  • Zandgraf
    Veel begraafplaatsen in Nederland zijn van zand gemaakt. Dat komt omdat het lichaam daarin het makkelijkst ontbindt. Dit is ook de reden dat je vaak even moet wachten voordat je een grafsteen mag plaatsen omdat de grond nog moet indalen.
  • Keldergraf
    Bij een keldergraf wordt de kist in een ruimte gezet met betonnen of gemetselde muren. De kist ligt dus in een afgesloten ruimte. Een keldergraf is meestal een van de duurste opties.

Het grafmonument

Meestal mag je niet meteen een grafmonument op het graf zetten. Dit komt omdat de grond vaak nog wat zakt en dat zou het monument beschadigen. Dit biedt de nabestaanden ook de tijd om rustig rond te kijken wat voor grafmonument zij willen. Ook hier zijn de opties oneindig. Kijk hier voor meer informatie en inspiratie.

Ga bij verschillende begraafplaatsen kijken naar de grafmonumenten en kijk naar wat er allemaal mogelijk is. Ga dan op zoek naar een bedrijf dat dit voor jou kan maken.

Vereniging Yarden

Wat wilde de overledene en wat willen de nabestaanden?

Vaak heeft iemand al bij leven aangegeven wat hij/zij belangrijk vindt als het gaat om de begrafenis. Maar denk ook na wat jij en andere nabestaanden prettig vinden. Bij een natuurbegraafplaats is er niet altijd een specifiek graf waar jullie heen kunnen. Op een begraafplaats van een kerk worden er vaak eisen gesteld aan het grafmonument. Wat willen jullie en hoe willen jullie de overledene herdenken? Bespreek dit met elkaar en neem zeker voor het grafmonument ook de tijd, want die is er.