Je kunt de as van een dierbare in een speciaal ontworpen assieraad laten verwerken. Voor assieraden is maar een klein beetje as nodig en de mogelijkheden zijn eindeloos.

Materialen voor assieraden

Assieraden kunnen volledig op maat worden gemaakt. Je kunt zelf het type assieraad, het materiaal, de vorm en de kleur bepalen. Afhankelijk van wat jij mooi vindt en het budget dat je hebt, kun je bijvoorbeeld kiezen tussen de materialen goud, zilver en edelstaal voor jouw assieraad. Andere materialen voor assieraden zijn onder andere titanium en tungsten carbide, misschien beter bekend als ‘wolfraamcarbide’.

Soorten assieraden

Er zijn allerlei soorten assieraden verkrijgbaar. Voorbeelden hiervan zijn as ringen, as armbanden en as oorsieraden. De as kan ook in een hanger of bedeltje worden verwerkt, die je bijvoorbeeld aan de ketting of armband van de overleden dierbare kunt dragen. Daarnaast kan de as zelfs in een horloge of manchetknopen verwerkt worden.

Als je het lastig vindt om een keuze te maken of als de bestaande assieraden niet bij je passen kun je ook in overleg met een edelsmid een sieraad op maat laten maken. De edelsmid kan je adviseren over de mogelijkheden.

Gemiddeld blijft er na een crematie zo’n 1,5 kilo as over. Hier zitten soms nog restjes edelmetaal tussen, bijvoorbeeld van sieraden of chirurgisch metaal. De opbrengst van de restjes edelmetaal gaat naar het Dr. C.J. Vaillant Fonds. Dit is een fonds dat goede doelen steunt, zoals het Koningin Wilhelmina Fonds, de Ronald McDonald huizen en het Aidsfonds.

Vereniging Yarden

Lees meer over de andere mogelijkheden

Er zijn verschillende asbestemmingen mogelijk met de as die overblijft na de crematie. Je kunt ervoor kiezen om de as te verstrooien of om het te bewaren in een urn. Daarnaast kun je een uniek gedenkproduct laten maken, zoals een asbeeldje of glasobject.