Anderen en jezelf helpen

Vrijwilliger worden bij Yarden doe je ook een beetje voor jezelf. Het geeft een goed gevoel als je anderen kunt helpen in een moeilijke periode. Als je mensen door activiteiten bij elkaar kunt brengen en weer een lichtpuntje kunt bieden, dan is dat fijn. En het kan jou ook helpen een verlies dat je zelf hebt meegemaakt een beter plekje te geven. Yarden traint en coacht iedere vrijwilliger om mensen goed te kunnen steunen. In deze training zitten handvatten voor iedereen om een verlies een betere plek te geven. En door anderen te steunen, steun je ook jezelf.

Moet je als vrijwilliger van Yarden dan altijd een eigen verlies hebben meegemaakt om anderen te kunnen steunen? Nee, zeker niet. Een goed empatisch vermogen en anderen echt willen helpen, zijn veel belangrijkere criteria.

Wil jij ook mensen helpen? Dat kan!

Vrijwilliger worden?

Iedereen kan zich aanmelden als vrijwilliger. Je kunt kiezen voor een vrijwilliger voor onze chat Praten over Verlies of voor vrijwilliger in het team dat persoonlijke gesprekken voert.

Wij vinden het belangrijk dat onze vrijwilligers de juiste motivatie en communicatievaardigheden hebben. Aan de hand van jouw motivatie en een telefonische intake, onderzoeken we of we beiden enthousiast zijn over een samenwerking. Dan start een trainingstraject dat bestaat uit een deel zelfstudie en (online) klassikale trainingen. Samen met een buddy voer je de eerste gesprekken, waarna je als zelfstandig vrijwilliger aan de slag kunt. Tussentijds houden we jouw kennis up-to-date en zijn er intervisie bijeenkomsten om van elkaar te leren. Hoeveel tijd jij hiervoor beschikbaar bent, dat bepaal je zelf.

Zorg jij er samen met ons voor dat niemand de dood alleen hoeft te verwerken?

Aanmelden als vrijwilliger

"Het heeft mij vooral bijzondere ontmoetingen met mensen gebracht en een verrijking voor de ander en mijzelf."

Petra, vrijwilliger

Aanmelden als vrijwilliger