Door Nona Pelamonia

Door mijn vrijwilligerswerk bij Vereniging Yarden is veel inspiratie in mijn omgeving tot stand gekomen. Zoals mijn vrijwilligerswerk bij de Indische soos “Buitenzorg voor welzijn” in Eindhoven. Een soos die zorg draagt voor dagopvang en begeleiding van Nederlands-Indische ouderen en/of cliënten met affiniteit tot de Nederlands-Indische gemeenschap. Samen met twee collega’s hebben wij de Troostmand Hidup Kita in het leven geroepen.

Het Hidup Kita mandje is een verzameling van rituelen. Het mandje is gericht op de Indische cultuur en is voorzien van diverse Indonesische spullen/producten zoals batik kussensloopje, -tafelkleedje, -lopertje, Indonesische olie (minjak kajuputi), Indonesische muziek CD en nog veel meer.

Dit betekent onder andere ook dat wij onze cliënten en naasten ondersteuning kunnen bieden wat betreft stervensbegeleiding. De begeleiding en ondersteuning vanuit Indische kernwaarden, waarbij symboliek en herinneringen uit hun Indische periode een belangrijke rol spelen. Sterven is een van de meest intense fasen in het leven. Levenseinde rituelen ondersteunen het proces van afscheid nemen. Een samenkomst met het delen van herinneringen, elkaar bijvoorbeeld vasthouden, ruimte maken voor het uitspreken van vergeving. Het geeft de stervende en de dierbaren wezenlijk acceptatie, troost, verdieping en verbinding. Het mandje Hidup Kita maakt daar onderdeel uit.

Er zijn al een paar mandjes uitgegeven en de nabestaanden halen er nu troost uit. Onlangs is een mandje overhandigd aan een mevrouw die erom gevraagd heeft. Ze wil het mandje alvast in huis hebben voor het geval dat er iets met haar gebeurt.