Wil je na je dood begraven of gecremeerd worden? Wil je dat de aanwezigen bij je uitvaart jouw favoriete muziek horen? Welke bloemen wil je bij het graf en weet je al in welke kleding je begraven wilt worden? Het zijn allemaal vragen waar jouw nabestaanden mee te maken krijgen als ze jouw uitvaart organiseren. Het helpt hen als zij weten wat je wensen zijn. Hoe kun jij je uitvaartwensen het beste vastleggen en wat kun je allemaal vastleggen?

Waarom is het goed om na te denken over jouw uitvaart?

Als jij overleden bent, komt er een hoop regelwerk op jouw nabestaanden af. Ze moeten een uitvaart regelen, een uitvaartondernemer zoeken, de kist kiezen, mensen uitnodigen, klaar staan voor de condoleance en nog zoveel meer. En dat allemaal terwijl ze super verdrietig zijn omdat jij er niet meer bent. Daarom is het voor jouw nabestaanden fijn als ze weten wat jij wilt. Zeker als je hier ook al over nagedacht hebt. Bespreek jouw wensen met je nabestaanden of leg het ergens vast. Zo maak je het jouw nabestaanden makkelijker om jouw uitvaart goed te regelen.

Welke uitvaartwensen kun je allemaal vastleggen?

Je kunt natuurlijk vastleggen wat je wilt. Van de schoenen waarmee je in de kist wilt liggen tot welke koekjes er bij de koffie geserveerd moeten worden. Er zijn een aantal zaken die het voor jouw nabestaanden makkelijker maken om jouw uitvaart te regelen. Zoals welke mensen er een kaart moeten krijgen. Hieronder een overzicht van zaken waar je aan kunt denken als je jouw uitvaartwensen gaat vastleggen. Bedenk ook dat je deze wensen altijd weer kunt aanpassen. Wat je nu vastlegt, kun je weer aanpassen als je iets anders bedenkt of nieuwe ideeën krijgt. Zolang je maar aan jouw nabestaanden laat weten waar ze deze informatie kunnen vinden.

Begraven of cremeren

Het is een van de eerste vragen die een uitvaartverzorger zal stellen aan jouw nabestaanden: wil de overledene begraven of gecremeerd worden? Het is dus fijn als jouw nabestaanden weten wat jij wilt. Zeker wanneer je voor een van de twee een sterke voorkeur hebt.

Begraafplaats of urn

Als je begraven wilt worden, weet je dan ook al waar? Of heb je misschien ergens al een graf gereserveerd? Ook als je gecremeerd wilt worden, is het goed om aan je nabestaanden te laten weten of je een voorkeur voor een urn hebt of deze misschien al hebt aangeschaft. En als je wilt dat jouw as op een speciale plek wordt uitgestrooid, moet je dit ook aan jouw nabestaanden laten weten.

Veel of weinig aanwezigen?

Wil je dat iedereen die je kent aanwezig kan zijn bij jouw uitvaart of wil je dat jouw dierbaren in een kleine besloten kring afscheid kunnen nemen? Dit is natuurlijk voor een deel afhankelijk van het budget en de mogelijkheden van de ruimte waar de uitvaart plaatsvindt. Maar het is voor je nabestaanden wel handig om te weten of je het juist klein wilt houden of dat iedereen welkom is.

Contactlijst

Jouw nabestaanden zullen niet alle mensen kennen waar jij mee omgaat. Het is daarom handig om een lijst met contacten achter te laten die een kaart moeten krijgen voor de uitvaart. Als je al adresgegevens hebt, dan is het handig om die er ook bij te zetten. Zo voorkom je dat jouw nabestaanden een tijd bezig zijn met uitzoeken naar wie en welke adressen de kaarten moeten. En je voorkomt dat mensen niet uitgenodigd worden, die je wel goed kent.

Kleding

Sommige mensen hechten er geen waarde aan, anderen vinden het ontzettend belangrijk om er tijdens hun uitvaart zo goed mogelijk uit te zien. Heb je een voorkeur voor kleding? Heb je favoriete schoenen waarin je begraven of gecremeerd wilt worden? Leg dit dan vast.

Muziek

Ben je een muziekfan en wil je een bepaald nummer zeker laten horen tijdens jouw uitvaart? Of is er juist een nummer waarvan je echt niet wilt dat het gespeeld wordt? Of vind je dat jouw nabestaanden beter de muziek kunnen kiezen? Wat jouw keuzes ook zijn, laat het je nabestaanden weten.

Foto’s en video’s

Veel uitvaartcentra hebben de mogelijkheid om op een scherm foto’s of video’s af te spelen. Ook komt er op de kist een foto van jou te staan. Weet je al welke foto dit moet zijn? Stuur het bestand dan alvast naar jouw nabestaanden. Of geef aan in welk fotoboek ze deze foto kunnen vinden.

Wil je dat er foto’s of video’s worden getoond op een scherm tijdens jouw uitvaart? Zorg er dan voor dat jouw nabestaanden in het bezit zijn van deze foto’s en video’s.

Rouwvervoer

Wil je naar jouw rustplaats gebracht worden in een klassieke zwarte rouwauto? Of heb je ideeën over bijzonder vervoer? Denk bijvoorbeeld aan een fiets, platte wagen of zelfs een boot. Wat zijn voor jou de mogelijkheden en heb je hier specifieke wensen over?

Bloemen

Wil je wel of juist geen bloemen tijdens jouw uitvaart? En zo wel, moeten ze dan allemaal dezelfde kleur zijn? Dezelfde soort? Of mag het een grote kleurrijke bloemenzee worden?

Jouw uitvaartwensen bespreekbaar maken

Als je weet wat je wilt, is het belangrijk om dit aan je familie en partner te laten weten. Zo’n gesprek aangaan is niet altijd even makkelijk. Het feit dat je jouw uitvaartwensen bespreekt, hoeft niet te betekenen dat dit binnenkort ook zover is. De dood kondigt zich niet altijd van te voren aan. Ook als het onverwacht is, is het fijn als mensen weten wat jij had gewild.

Uit onderzoek blijkt dat mensen vaak roepen dat de nabestaanden het allemaal mogen beslissen, maar de nabestaanden willen het graag doen zoals de overledene het had gewild. Als je jouw uitvaartwensen wilt bespreken, helpt het om duidelijk te zijn. Als het om jezelf gaat, leg dan goed uit wat jij wilt. Gaat het om iemand anders, geef dan aan dat je de uitvaart graag wilt organiseren op een manier zoals hij of zij het zou willen.

Je mag zo’n gesprek moeilijk vinden. Veel mensen vind het lastig om hierover te praten, maar het helpt jouw nabestaanden enorm als zij weten wat jij wilt.

Hoe leg je jouw uitvaartwensen het beste vast?

Er is best veel om over na te denken en je zult waarschijnlijk ook het een en ander moeten uitzoeken. Als je al je uitvaartwensen op een rij hebt gezet, dan kun je dit vastleggen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Zo zijn er apps en websites waar je jouw wensen kunt opslaan. Je kunt ook een digitaal document maken waar je alles in vastlegt zoals op Google Drive of Dropbox en deze delen met jouw nabestaanden. Waar je jouw wensen ook vastlegt, zorg ervoor dat jouw nabestaanden weten waar ze het kunnen vinden.