Door Henny Mecklenfeld

Liever denkt men niet aan overlijden en de uitvaart. Dat is op zich prima. Gelukkig ziet een groep mensen ook het nut en enigszins de humor van het praten en vastleggen van uitvaartwensen in. Soms is het zwaar om erover te praten. Vroeg of laat komt voor ons allen een tijd dat we overlijden. Te veel mensen worden plotseling geconfronteerd met een overlijden dat zich niet van tevoren aandient.

Er kwam een verzoek contact op te nemen met een echtpaar op leeftijd. Nadat er telefonisch een afspraak was gemaakt, volgde het bezoek. Jaren geleden hadden zij al eens een gesprek met de uitvaartconsulent gehad. Er waren vragen over wat er geregeld moest worden bij een uitvaart. Mevrouw was geïnteresseerd in de mogelijkheden. Er was aangeboden om de uitvaartwensen vast te leggen. Meneer wilde dat niet hij vond het onzin. Ze gingen nog niet dood.

Gelukkig hebben ze nadien jaren in goede gezondheid mogen voortleven. Zij waren er bewuster van geworden dat het leven niet voor eeuwig is en dat het plotseling afgelopen kan zijn. Dat hadden zij een paar keer meegemaakt. Zo was er een goede vriend overleden. Hij werd begraven op een natuurbegraafplaats. Dat sprak het echtpaar aan. Samen hadden ze veel in de natuur gewandeld en gefietst. Zij besloten ook om een mooie plaats uit te zoeken en te kopen.

Een alleenstaande jongere buurvrouw zonder kinderen was overleden. Ze had niemand aangewezen, nog haar uitvaartwensen kenbaar gemaakt. Het echtpaar werd gevraagd hoe een passende uitvaart voor haar uitgevoerd kon worden. Door deze vraag werden zij min of meer overrompeld. Ze wisten dat de buurvrouw niet met open kist opgebaard wilde worden. Ook wilde zij geen mensen bij haar uitvaart die bij leven niet bij haar op bezoek kwamen. Het echtpaar begreep nu ook waarom er een opdrachtgever moest zijn voor een uitvaart.

De uitvaartwensen van het echtpaar worden besproken en vastgelegd. Zij hebben geen kinderen en hebben iemand gevraagd die t.z.t. opdrachtgever wil zijn. De opdrachtgever vindt het fijn en belangrijk om te weten hoe hun uitvaart eruit moet gaan zien. Mevrouw is zichtbaar opgelucht dat de wensen op papier zijn gezet. “Het geeft mij rust ”zegt ze. Meneer blijft erbij dat ze nog niet dood gaan. Hij zegt het voor zijn partner te hebben gedaan. Als zijn partner de kamer even uit is zegt hij: “Ik realiseer mij maar al te goed dat de uitvaartwensen nog op tijd zijn vastgelegd en zie het belang ervan in. Ik weet nu dat ik altijd samen met mijn vrouw van de natuur kan blijven genieten. Nu wordt ook mijn dagblad meegegeven in de kist dan blijf ik bij de tijd.”

Het echtpaar is het er over eens dat het een fijn en goed gesprek is geweest. De uitvaartconsulent beaamt het belang om weloverwogen keuzes te maken dat bij de mens past om nadien de uitvaartwensen vast te leggen. Het geeft de uitvaartconsulent in ieder geval een goed gevoel om voor de mensen hierin veel te kunnen betekenen.