Als we aan een uitvaart denken, dan denken we al snel aan verdriet, somberheid en waarschijnlijk niet de leukste dag uit je leven. Zo anders is een viering van het leven. Een viering van het leven staat in het teken van de overledene. Het gaat over het leven van die persoon, wie hij of zij was en wat hem/haar bijzonder maakte. Het is een positieve en vrolijke kijk op deze persoon. Het is een feest ter ere van jullie dierbare. In dit artikel geven we tips over wat je kunt doen als je iemands leven wilt vieren.

Wat is een viering van het leven?

Een viering van het leven staat in het teken van de overledene. Wie was deze persoon? Wat maakte hem of haar wie die was? Wat maakte deze persoon bijzonder? Wat zijn de leukste herinneringen aan hem of haar en met welke positieve dingen kun je zijn of haar leven eren? Een viering van het leven is een feest wat je samen met familie en vrienden organiseert. Dit kan een groot feest zijn met muziek, maar ook een uitgebreide borrel of een picknick. Je kunt eigenlijk alles doen, zolang het maar bij de overledene past.

Wanneer vier je iemands leven?

Je kunt iemands leven vieren wanneer je wilt. Je kunt het in plaats van een uitvaart doen, na de uitvaart of bijvoorbeeld een jaar na het overlijden van die persoon. Dat is helemaal aan jullie. Wat vinden jullie fijn? Wanneer hebben jullie er tijd voor en zin in om het te organiseren? Wie wil er meewerken en wie wil er komen? Afhankelijk van hoe groot of hoe klein je het wilt vieren, kan het tijdstip en de dag ook uitmaken.

Een viering van het leven in plaats van een uitvaart?

Het komt steeds meer voor dat mensen een viering van het leven willen in plaats van een uitvaart. Je bent verdrietig en dit verdriet mag er gewoon zijn, maar je viert het leven van deze persoon! Een afscheid met een lach en een traan. We zien steeds vaker combinaties van een plechtigheid met na afloop een gezellige borrel op een leuke locatie zoals het stamcafé. Je hoeft dus niet perse te kiezen. Wel is het belangrijk om aan alle aanwezigen duidelijk te maken dat de overledene dit zo had gewild. Mensen zullen zich anders bezwaard voelen te lachen en ook te genieten van de borrel.

Jouw viering van het leven

Wil je zelf liever een viering van het leven dan een uitvaart? Dat kan! Laat dit dan goed vastleggen en praat hierover met jouw nabestaanden. Zij moeten het tenslotte organiseren. Vertel hen hoe je het voor je ziet. Misschien weet je al een locatie? Wil je een DJ of juist muziek op de achtergrond? Met of zonder eten? Wil je dat het een kleine bijeenkomst wordt of juist een groot feest dat tot laat in de avond door mag gaan?

Persoonlijk

Een viering van het leven is heel persoonlijk. Ook hoe je het invult. Of je nu je eigen viering van het leven vast wilt organiseren of dat je een viering organiseert ter ere van iemand anders: doe wat bij die persoon, jezelf en de nabestaanden past.