Het kan natuurlijk gebeuren: je wordt weer opnieuw verliefd! Hoe heerlijk dat gevoel ook kan zijn, het is misschien ook ingewikkeld omdat je jouw partner niet zult vergeten. Hoe ga je om met een nieuwe liefde en hoe reageert jouw omgeving daarop? Vereniging Yarden geeft je tips.

Opnieuw verliefd

Het kan je maar zo overkomen: je loopt een nieuwe liefde tegen het lijf na het overlijden van je partner. Dat kan voelen als een lot uit de loterij, maar veel mensen vinden het ook ingewikkeld. Kun je wel echt verliefd op iemand worden als je de dood van je partner nog aan het verwerken bent? Kun je wel van twee mensen houden, ook al is er een van hen niet meer onder jullie? Het zijn vragen waar veel mensen mee worstelen, terwijl ze het antwoord eigenlijk leven: ze houden van hun overleden partner en zitten nog in de rouwverwerking, terwijl ze ook verliefd zijn geworden op iemand anders. Het kan dus!

Een schuldgevoel

Veel mensen die opnieuw verliefd worden na de dood van hun partner hebben last van een schuldgevoel. Dat is op zich begrijpelijk. Je houdt nog steeds van je partner en je bent bezig met de rouwverwerking. Maar je bent ook iemand tegengekomen waar je steeds meer gevoelens voor ontwikkelt. Dat kan. Het feit dat je opnieuw verliefd wordt, wil niet zeggen dat je niet meer van je overleden partner houdt. Je kunt van twee mensen tegelijk houden.

Wanneer mag het weer?

Komt je nieuwe partner te snel in je leven? Dat is iets wat alleen jij kunt bepalen. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen binnen een jaar een nieuwe partner snel vinden, maar het gaat erom wat prettig voelt voor jou! Iedereen verwerkt het verlies van een partner anders en daarom heeft iedereen ook een andere hoeveelheid tijd nodig. Een nieuwe liefde en rouwverwerking kunnen samen gaan. Vind hier een vorm voor en doe wat voor jou prettig voelt.

Reacties uit omgeving

Veel mensen zijn bang voor de reacties uit te omgeving. Gaan andere mensen het te snel vinden en hebben ze een mening over je nieuwe partner? Lijkt deze persoon te veel of juist te weinig op jouw overleden partner?

Het zal je verbazen dat veel mensen je juist wel die nieuwe liefde gunnen. Mensen willen graag dat je gelukkig bent en vaak als er een nieuwe liefde in je omgeving is, gunnen ze je die van harte. Daarom is het belangrijk dat je er over praat. Vertel over je schuldgevoel en je zult erachter komen dat mensen vaak juist blij voor je zijn.

Hoe gaat jouw nieuwe partner hiermee om?

Voor je nieuwe partner is het waarschijnlijk ook even wennen. Die krijgt een relatie met iemand die nog van iemand anders houdt en zal blijven houden. Alleen is die persoon er niet meer. Jouw nieuwe partner kan deze persoon niet leren kennen en toch zal jouw overleden partner een onderdeel in jouw leven blijven. Praat hierover met elkaar en geef elkaar ook de ruimte voor jullie gevoelens hierover. Als iemand kan accepteren dat je ook van je overleden partner blijft houden en jullie samen een mooi leven kunnen opbouwen, dan is deze persoon de juiste!