Wat als de overledene heeft gezegd dat iemand niet welkom is op zijn of haar uitvaart? Wat als er een familieruzie is en er mensen niet welkom zijn? Wie bepaalt dan of iemand wel of niet mag komen op de uitvaart? Vereniging Yarden legt het uit.

Wie betaalt, die bepaalt

Degene die de uitvaart organiseert krijgt de rekening. En degene die betaalt, die bepaalt wie er wel en niet mogen komen. Als je de uitvaart organiseert mag je dus mensen weigeren.

Van te voren verzoeken niet te komen

Als je iemand wilt weigeren bij een uitvaart, dan kun je dit beter van te voren tegen die persoon zeggen. Misschien weet die persoon al dat hij niet welkom is, maar zo niet dan kun je dit beter voor de uitvaart zeggen. Je wilt tenslotte geen gedoe bij de deur op de dag zelf. Als er iemand in de familie of van de vrienden van de nabestaanden is die goed overweg kan met de persoon die geweigerd gaat worden, dan kun je het nieuws het beste door hem of haar laten vertellen. Iemand die goed overweg kan met die persoon kan ook uitleggen waarom iemand geweigerd wordt. De kans is groter dat iemand luistert naar een persoon die hij wel mag.

Iemand weigeren bij een uitvaart

Er is wel een kans dat ondanks dat iemand van te voren bericht heeft gehad dat hij of zij niet welkom is, toch komt opdagen. Dan kun je iemand alsnog weigeren bij de deur. Laat daarom ook aan de uitvaartondernemer weten wie niet welkom is. In het ergste geval kun je zelfs de politie bellen of van te voren inlichten als je verwacht dat deze persoon problemen gaat veroorzaken tijdens de uitvaart.

Waarom iemand weigeren bij een uitvaart?

Je zou misschien denken dat schoonmoeders de meest geweigerde personen zijn. Niets is minder waar. Slechts 4% van de schoonmoeders wordt geweigerd volgens onderzoek. Het vaakst wordt er een ex geweigerd tijdens een uitvaart. Pijnlijk, maar waar. Ook worden veel mensen geweigerd vanwege ruzies die in het verleden zijn gebeurd of omdat er geen contact meer is met die persoon.

Weigeren bij de uitvaart, wel welkom bij de condoleance?

Het kan zijn dat iemand geweigerd wordt bij de uitvaart, maar dat die persoon wel wordt toegelaten tijdens de condoleance. Dit hoeft niet. Soms is de relatie zo verstoord dat iemand echt helemaal niet welkom is. Maar het gebeurt wel, omdat mensen dan vaak toch vinden dat iemand wel de kans moet krijgen om afscheid te nemen. Je kunt ook met de uitvaartverzorger overleggen dat deze persoon op een ander tijdstip afscheid komt nemen. Bijvoorbeeld op een moment dat jullie er zelf niet bij zijn, zodat je deze persoon niet hoeft te zien. Deze afweging is aan degene die de uitvaart organiseert.