Margo de Kok is al zeven jaar bestuurslid en vanaf 1 januari 2021 voorzitter van het Hoofdbestuur van Vereniging Yarden. Dit doet zij met veel plezier als vrijwilliger naast haar baan als Manager Marketing en Partnerships bij Resto VanHarte. Ze werd gevraagd om te solliciteren op deze bestuursfunctie en ze is zich toen gaan verdiepen in het onderwerp. “Een goed afscheid helpt je verder,” zegt Margo. Dat is waarom ze toen heel bewust de keuze voor Vereniging Yarden heeft gemaakt.

Een life changing moment

Toen Margo 24 jaar was, verloor ze haar beste vriendin aan hartfalen. Dat was voor haar een life changing moment.

“Ik denk met regelmaat aan haar en vind het vooral cru dat zij de mooie dingen in het leven niet meer meekrijgt. Ze stierf onverwachts. Deze ingrijpende gebeurtenis heeft me geraakt en gevormd. Sindsdien realiseer ik me dat het leven opeens kan veranderen: zo zit je nog samen te praten, zo loop je naar buiten en kan alles anders zijn. Daarom probeer ik zoveel mogelijk in het moment te leven.”

Vrede met het afscheid

Margo heeft drie jaar geleden afscheid moeten nemen van haar vader. Toch heeft ze daar meer vrede mee dan toen haar vriendin overleed. Haar vader was bijna tachtig en had een prachtig leven achter zich. Bovendien is hij na een kort en heftig ziekbed overleden. Ondanks het verdriet van zijn overlijden vindt Margo rust bij het idee dat hem langer lijden bespaard is gebleven. Haar vriendin was nog jong.
“Die had nog een heel leven voor zich en zoveel moeten meemaken!”

Taboe onderwerpen bespreekbaar maken

Een van de mooiste onderdelen van Vereniging Yarden is volgens Margo het bespreekbaar maken van onderwerpen waar een taboe op rust. “Wij schuwen geen enkel taboe. Alles is bespreekbaar. Je luistert met respect naar de ander. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je luistert wel.”