Ondersteuning voor, tijdens en na de dood

Vereniging Yarden houdt de dood bespreekbaar en samen zorgen we ervoor dat niemand de dood alleen hoeft te verwerken. Dit doen we al ruim 100 jaar. We helpen mensen die een dierbare verloren hebben en zijn een wegwijzer en inspiratiebron voor mensen die zich willen voorbereiden op de dood. Dit doen we samen. Want samen staan we sterker, vinden we troost en maken we zelfs de meest ingewikkelde en emotionele onderwerpen bespreekbaar. Als het aan ons ligt hoeft niemand de dood alleen te verwerken. Daarom staan er meer dan 150 vrijwilligers voor je klaar om je te helpen, te troosten en antwoord te geven op al je vragen rondom de dood.

Het Hoofdbestuur van Vereniging Yarden bestaat uit 5 bestuursleden.

Vereniging Yarden - 10

Ons verhaal

Veel mensen vinden het lastig om over de dood na te denken, er over te praten of er zaken voor te regelen. Dat snappen wij heel goed! Daarom zijn wij een wegwijzer bij alles wat met de dood te maken heeft. Zodat het voor jou een stukje makkelijker wordt om erover te praten, om je erop voor te bereiden, om een afscheid te organiseren of om een verlies te verwerken. Je hoeft het namelijk niet alleen te doen! Onze vrijwilligers staan voor je klaar.

We zijn het online startpunt voor informatie, inspiratie en alle andere hulp die je nodig hebt als je met de dood te maken krijgt. Vanuit welk perspectief dan ook. Bij Vereniging Yarden zijn we er voor iedereen. Voor, tijdens en na de dood, want wij weten dat praten over de dood helpt om een verlies een plekje te geven. Hoe moeilijk dat soms ook is, wij vinden dat de dood bespreekbaar moet zijn en blijven. Ook als het gaat over onderwerpen die nu soms nog taboe zijn. Wij vinden het belangrijk dat mensen de keuze hebben en dat zij deze keuze weloverwogen kunnen maken. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Wel geven we je de informatie zodat je weet waar het over gaat, wat de voors en tegens zijn, zodat je er zelf een mening over kunt vormen. Alleen dan kun je afgewogen keuzes maken over de dood en alles wat daarmee te maken heeft.

De gezichten van Vereniging Yarden

Met elkaar maken wij de Vereniging Yarden. Het allerbelangrijkste zijn de mensen die dag in dag uit klaar staan voor anderen. Het bestuur zorgt ervoor dat we als organisatie met de neuzen dezelfde kant op staan en weten waar we naartoe gaan. De vrijwilligers zorgen voor iedereen die een luisterend oor nodig heeft en/of helpen de zaken op orde te krijgen voor, tijdens en na een overlijden. Iedereen heeft een eigen verhaal waarom ze zich inzetten voor Vereniging Yarden. Lees hieronder de persoonlijke verhalen van onze bestuursleden en de verhalen van onze vrijwilligers.

Het Hoofdbestuur van Vereniging Yarden bestaat uit 6 bestuursleden.

Margo de Kok

De vroege dood van haar jeugdvriendin heeft voorzitter Margo geleerd om zoveel mogelijk in het moment te leven.

Jan Neijzen

Secretaris Jan is van mening dat mensen best iets bewuster mogen omgaan met hun eigen sterfelijkheid.

Erhan Yildiz

Erhan is de penningmeester. Voor hem is de dood van zijn vader een belangrijk moment in zijn leven geweest.

Dave Heilbron

Dave was bang voor de dood. Nu spreekt hij veel vrijwilligers, ook degenen die helpen de dood bespreekbaar te maken.

Annemieke Mars

Annemieke is al langer actief bij Vereniging Yarden. Voor haar is de dood bespreekbaar maken heel belangrijk.

Tom Leenstra

Tom is geen lid van het bestuur, maar leidt het kennis- en supportcentrum van Vereniging Yarden.

Ledenraad Vereniging Yarden

Ledenraad

Het Hoofdbestuur wordt benoemd door onze ledenraad. De Ledenraad bestaat uit drie afgevaardigden per provincie. De ledenraad stelt ook het verenigingsbeleid vast. Dit doen zij op basis van de voorstellen van het Hoofdbestuur. Samen zorgen zij ervoor dat onze vereniging kan blijven bestaan, zich kan ontwikkelen en zoveel mogelijk mensen kan helpen met alles rondom de dood.

Onze vrijwilligers

De vrijwilligers

Vereniging Yarden bestaat dankzij al onze vrijwilligers. De meeste mensen die zich inzetten voor onze vereniging hebben vaak zelf ook een verlies meegemaakt. Zij weten dus wat het is om te rouwen, je verdrietig en misschien onbegrepen en eenzaam te voelen. Iedere vrijwilliger heeft een eigen verhaal en een eigen reden om anderen te willen helpen. In de persoonlijke verhalen lees je waarom mensen vrijwilliger geworden zijn bij Vereniging Yarden.

Help een ander om een verlies te verwerken

Wil jij je ook mensen helpen om hun verlies te verwerken? Wil jij jouw organisatietalent inzetten om mensen te helpen overzicht te krijgen in een periode dat ze een dierbare verloren hebben? Meld je dan aan als vrijwilliger bij Vereniging Yarden. Er zijn verschillende mogelijkheden en rollen die je kunt vervullen. Lees hieronder meer en ontdek welke vrijwilligersrol het beste bij jou past:

Word vrijwilliger

Help anderen die met verlies te maken hebben.

Word vrijwilliger

Word donateur

Steun ons met een geheel vrijblijvende donatie.

Word donateur

Service & Contact

Heb je een vraag? Mail ons!

Vereniging Yarden wordt ondersteund vanuit een klein landelijk kennis & supportcentrum, dat parttime bezet is. Daarom kan je het beste een e-mail sturen met jouw vraag naar: info@vereniging-yarden.nl

Adresgegevens Vereniging Yarden

Het Kennis & Supportcentrum is niet elke dag geopend. U kunt ons alleen bezoeken op afspraak.

Bezoekadres

Transistorstraat 10, 1322 CE Almere

Postadres

Postbus 10118, 1301 AC Almere

Kamer van Koophandel

Vereniging Yarden is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 34158056.