Vaak willen mensen wat zeggen tijdens de uitvaart van een dierbare. Ze willen laten weten wat die persoon voor hen betekend heeft, wat zijn of haar leven zo bijzonder maakte en wat de leukste herinneringen zijn. Maar niet iedereen praat even makkelijk voor een groep mensen. En op een uitvaart komen er ook nog eens allerlei emoties bij kijken. In dit artikel geven we je tips hoe je een goede speech kunt houden tijdens een uitvaart.

Waar gaat je speech over?

Sommige mensen schudden zo een verhaal uit hun mouw. Anderen zitten er weer dagen op te broeden. Wat ga je zeggen tijdens jouw speech? Ga je het hebben over het leven van degene waar jullie afscheid van nemen? Of ga je vertellen wat die persoon voor jou betekend heeft? Misschien heb je een leuke anekdote over iets wat jullie samen hebben meegemaakt. Wil je wel iets zeggen, maar vind je het lastig om het persoonlijk te maken? Je kunt ook een gedicht voordragen. Dat kan een eigen geschreven gedicht zijn of een gedicht dat past bij jou en de overledene.

Waar moet je op letten bij een speech?

Over de doden niets dan goeds, dus houd je verhaal sowieso positief. Zeker als je over de overledene gaat praten. Als je weet wat je wilt zeggen, stem dit dan af met de andere sprekers. Zo voorkom je dubbele verhalen en kunnen jullie afspreken hoeveel spreektijd iedereen krijgt.

Vergeet jezelf ook niet voor te stellen aan het begin van de speech. Niet iedereen zal weten wie jij bent. Vertel je naam en hoe je de overledene kent voor je begint met je verhaal.

Tips voor als je gaat speechen op een uitvaart

De belangrijkste tip is: wees jezelf. Het is jouw verhaal. Het gaat om jouw band met de overledene. Je mag hakkelen en een slokje water tussendoor nemen als je het lastig vindt. Iedereen begrijpt dat het moeilijk en emotioneel is om te speechen op een uitvaart. Hieronder nog een aantal tips:

Is er een microfoon aanwezig?

Het is handig om van te voren te checken of er een microfoon aanwezig is. Is het een grote zaal en is er geen microfoon, dan kun je van te voren oefenen op luid en duidelijk spreken.

Maak je verhaal niet te lang

Je hebt vast veel herinneringen en verhalen over de overledene. Houd het tijdens de speech toch kort. Er zijn meer mensen die wat willen vertellen en iemands leven is onmogelijk samen te vatten in een kort verhaal. Maak je speech dus niet te lang.

Humor, maar niet te veel

Misschien verbaast het je, maar er wordt best wat gelachen tijdens uitvaarten. Vooral bij de verhalen die mensen over de overledene vertellen. Humor mag, maar wel gepast natuurlijk. Een grappige anekdote kan, maar houd het vooral bij hoe leuk, lief, bijzonder of mooi iemand was.

Spreek uit je hart

Het is jouw verhaal, niet dat van iemand anders. Vertel je verhaal daarom in jouw woorden. Dat is makkelijker praten en komt oprecht over op de andere aanwezigen.

Niet bang zijn voor tranen

Bij uitvaarten vloeien vaak tranen. Ook tijdens de speeches. Bij de aanwezigen en ook bij de mensen die de speech geven. Als je de tranen voelt opkomen tijdens jouw speech, laat ze dan gaan. Niemand vindt dat gek! Neem even een slokje water als dat nodig is en ga weer verder met je verhaal.

Zenuwen onder controle houden

Als je niet gewend bent om te speechen is tijdens een uitvaart spreken misschien dubbel zo eng. Dat mag! Maar om je zenuwen te bedwingen, helpt het om je goed voor de bereiden. Schrijf je speech uit en oefenen het, het beste met iemand die je goed kent. Dan kun je ook vragen of je hard genoeg en duidelijk genoeg spreekt.

Wie is jouw achtervang?

Het kan zijn dat het je tijdens de speech teveel wordt. Dat is niet erg. Stel dat je echt niet meer uit je woorden komt, wie gaat jouw verhaal dan van je overnemen? En welk seintje spreken jullie met elkaar af? Het is fijn om iemand in de buurt te hebben die jouw verhaal eventueel van je kan overnemen als dat nodig is.

Neem je speech van te voren op

Wil je heel graag zelf je verhaal vertellen, maar voel je je echt niet comfortabel voor een groep? Je kunt je speech ook van te voren opnemen en afspelen tijdens de uitvaart. Zo kun je toch zelf je verhaal doen, maar hoef je niet bang te zijn dat je niet uit je woorden komt voor de aanwezigen.

Tip: Professionele sprekers
Wist je dat er ook professionele sprekers zijn? Als je het te eng vindt om zelf te spreken, kun je aan een professionele spreker vragen om jouw verhaal voor te dragen tijdens de uitvaart.