Vroeger leken alle rouwkaarten op elkaar: het was gedrukt op simpel wit papier en de envelop had de welbekende zwarte rand. De zwarte rand op de envelop is vandaag nog steeds hetzelfde, maar de rest kun je helemaal zelf invullen. Ga jij voor een traditionele rouwkaart of wil je juist een kaart die opvalt omdat dit bij de overledene past? We geven je tips over hoe je de rouwkaart persoonlijk kunt maken.

Wat staat er op de rouwkaart?

Er zijn een aantal zaken die standaard op de rouwkaart staan:

• De naam van de overledene
  • De geboorte- en sterfdatum
  • Het correspondentieadres
  • Datum, tijd en plaats van de uitvaart

Voor de rest kun je eigenlijk zelf bepalen wat je nog meer op de kaart wilt zetten. Je kunt er bijvoorbeeld opzetten wat voor bloemen de overledene mooi vond. Vaak zijn dit dan de bloemen die mensen meenemen naar de uitvaart. Je kunt er ook op zetten dat je een donatie aan een bepaald goed doel waardeert.

Zo maak je een rouwkaart persoonlijk

Naast de standaardgegevens, is er ontzettend veel mogelijk om een rouwkaart persoonlijk te maken. Hieronder een aantal ideeën:

• Foto’s
    Je kunt natuurlijk een van de vele standaard ontwerpen voor een rouwkaart kiezen. Maar je kunt ook een foto van de overledene op de voorkant zetten. Of een foto die hij of zij zelf gemaakt had. Of denk eens aan het huisdier van de overledene of de favoriete bloem.
  • Kleuren
    Veel rouwkaarten worden in het zwart/wit gedrukt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Zeker als de overledene een kleurrijk persoon was, dan wil je dat de rouwkaart dat uitstraalt. Laat de kaart bijvoorbeeld drukken op papier dat de lievelingskleur van de overledene heeft. Of maak gebruik van gekleurde letters en afbeeldingen.
  • Thema’s
    Was iemand helemaal gek van vliegtuigen of de beste tuinier die je kende? Dan is het een idee om de rouwkaart in dat thema op te maken. Kies een kleur die erbij past, maar denk ook aan tekst. Plaats bijvoorbeeld een gedicht in het thema op de rouwkaart of ga op zoek naar afbeeldingen die bij het thema passen.
  • Materiaal
    De meeste rouwkaarten worden op wat dikker wit papier gedrukt, maar er is zoveel meer mogelijk! Was de overledene een milieubewust persoon? Druk de kaart dan op gerecycled papier. Tuinierde iemand graag? Denk dan eens aan papier met zaadjes erin, zodat mensen het kunnen planten. Of laat het op wat dikker karton drukken, zodat mensen het ook na de uitvaart kunnen bewaren of neerzetten. Zeker als er een mooie foto van de overledene erop staat.
  • Vorm
    Uitvaartverzorgers hebben vaak een boek bij zich met allerlei voorbeelden van rouwkaarten. De meeste rouwkaarten zijn vierkant of rechthoekig. Maar een kaart kan in zo goed als elke vorm gedrukt worden. Als je wilt dat de rouwkaart opvalt, kies dan een andere vorm.
  • Gedicht of songtekst
    Wat ga je naast de praktische informatie nog meer op de kaart zetten? Is er een gedicht dat bij de overledene past of kan iemand in jullie familie goed dichten? Was iemand fan van een bepaalde artiest of band, waarvan een songtekst toepasselijk is? Dit kun je ook laten drukken op de rouwkaart of meesturen in de envelop.
  • Digitale mogelijkheden
    Naast een rouwkaart, kun je natuurlijk ook online van alles zetten. Denk bijvoorbeeld aan een social media bericht of maak een website. Online heb je veel meer ruimte dan op een kaart. Je kunt bijvoorbeeld ook meerdere foto’s en zelfs filmpjes plaatsen waar de overledene op is te zien. Als je ook vermeldt waar de uitvaart is, zet er dan wel duidelijk bij of iedereen welkom is of dat het een besloten uitvaart is.