Muziek maakt emoties los. Dat weten we al eeuwen lang. Dat is ook een van de redenen dat we muziek laten horen tijdens uitvaarten. Welke rol speelt muziek nog meer tijdens het afscheid en waar kun je op letten als je muziek wilt afspelen tijdens de uitvaart? Vereniging Yarden zet het voor je op een rij.

Waarom muziek?

Op veel uitvaarten is muziek te horen en dat is niet zo gek. Muziek maakt emoties los en op een uitvaart vliegen emoties vaak alle kanten op. Maar muziek heeft op meer dan alleen je emoties invloed. Zeker tijdens een uitvaart. Vaak geeft muziek ook het begin en het einde aan. Zodra de plechtigheid gaat starten, hoor je vaak muziek. Dat is het teken dat alle aanwezigen plaats kunnen nemen in de ruimte waar de plechtigheid zal plaatsvinden. Ook wordt er vaak muziek gedraaid als mensen langs de kist kunnen lopen voor het laatste afscheid.

Meest gedraaide nummers

De keuze is natuurlijk enorm als het gaat om muziek. Toch zie je dat veel mensen voor dezelfde nummers kiezen. Het zijn nummers die gaan over het afscheid. Over het leven en over hoe erg je die persoon gaat missen. Wil je muziek draaien tijdens het afscheid, maar weet je niet welke? Dit is de top 20 met de meest gedraaide nummers tijdens uitvaarten:

Top 20 uitvaartmuziek

19. Mieke Telkamp – Waarheen waarvoor
  20. Enya – Only Time

Welke nummers?

De juiste nummers voor tijdens een uitvaart kiezen is niet zo makkelijk. De favoriete muziek van de overledene is niet altijd even gepast voor tijdens een uitvaart. Toch zul je vaak zien dat veel artiesten ook een wat rustiger nummer hebben. En waarom niet een druk en vrolijk nummer? Als het bij de overledene past is het misschien juist geschikt voor tijdens zijn of haar uitvaart.
Kies als nabestaanden vooral ook nummers die jullie fijn vinden om op dat moment te horen.

Tip: Spotify
Tik op Spotify eens ‘uitvaart’ in. Dan krijg je een heel hoop inspiratie voor nummers die je kunt draaien tijdens een afscheid.

Laat het aan je nabestaanden weten

Weet je al welke nummers van welke artiest jij wilt horen tijdens jouw uitvaart? Leg het dan ergens vast en laat het aan je nabestaanden weten.

Live muziek

Je kunt muziek afspelen, maar je kunt ook een muzikant uitnodigen. Er zijn heel wat mensen en bands die je kunt inhuren om tijdens een uitvaart muziek te spelen. Denk aan een pianist, een gitarist of een zanger of zangeres.