Gedichten zijn een mooie manier om iets te zeggen over jouw dierbare. Het gedicht kan gaan over de overledene of over jullie band. Je kunt een gedicht voordragen op de uitvaart of laten drukken op de rouwkaart. Je kunt er zelf een schrijven of een mooi gedicht zoeken. Wat past bij jou? En wat past bij de overledene? We geven je hier tips en inspiratie voor rouwgedichten.

Inspiratie vinden

Of je het gedicht nu gaat voordragen, laat drukken in de krant ter herinnering van de overledene of op de rouwkaart zet: het begint allemaal met het gedicht zelf. Waar moet het gedicht over gaan? Gaat het over de overledene zelf? Misschien hadden jullie een bijzondere vriendschap? Of zijn er woorden die je doen denken aan jouw band met de overledene? Als je weet waar je gedicht over moet gaan, dan kun je daarover gedichten gaan zoeken. Kijk bijvoorbeeld eens op rouwgedichtje.nl.

Wie was de overledene?

Wie was de persoon waar het gedicht over moet gaan? Had hij of zij een echte passie? Voor muziek of koken? Of een andere hobby? Kon iemand vol enthousiasme over zijn kinderen of werk vertellen? Was die persoon heel aanwezig of juist iemand met stille wateren en diepe gronden? Welke woorden zijn kenmerkend voor deze persoon? Deze woorden kun je verwerken in het gedicht of ga zoeken op gedichten die over deze onderwerpen gaan.

Songteksten

Songteksten zijn eigenlijk al een soort gedichten. Is er een lied dat je doet denken aan de overledene? Is er een zanger of band waar de overledene fan van was? Je kunt de songtekst ook voordragen als gedicht. Of pak een Engelstalig nummer en vertaal het in het Nederlands.

Een eigen gedicht schrijven

Wil je liever iets voordragen dat echt van jezelf is? Dat kan natuurlijk ook! Laat je inspireren door gedichten van anderen. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Pak bijvoorbeeld een songtekst die je mooi vindt en geef daar je eigen twist aan. Of pak een bekend gedicht en vul dit aan met woorden en zinnen die passen bij de overledene of het verhaal wat je wilt vertellen. Kom je er niet uit met woorden rijmen? Google dan eens op rijmwoordenboek en en het woord waar je op wilt rijmen. Dan krijg je meteen een heel hoop opties.