Een tastbare herinnering van kleding

Wat doe je met kleding van iemand die is overleden? Laat je het hangen in de kast, omdat je er gewoon nog geen afscheid van kunt nemen? Breng je het naar de kringloop of een goed doel? Of stop je alles in een doos om er niet mee geconfronteerd te worden? Wist je dat je van de kleding van de overledene ook een mooie tastbare herinnering kunt maken?

Een kussenhoes

Van de stof van verschillende dierbare kledingstukken kunnen verschillende herinneringsitems gemaakt worden. Een kussenhoes ligt het meest voor de hand en wordt ook vaak gemaakt. Logisch, want met een kussen kun je alle kanten op. Je kunt het op de bank leggen, op bed, in de auto en zelfs meenemen op vakantie. Een kussen kun je ook nog letterlijk vasthouden en biedt troost aan de nabestaanden. Het kan natuurlijk ook een kussenhoes voor een zitkussen zijn. Zo heeft bijvoorbeeld een vrouw van een overledene nieuwe hoezen laten maken voor in de kajuit van hun boot. Zij heeft hiervoor de spijkerbroeken van haar overleden “schipper” gebruikt.

Een plaid

Een ander prachtig herinneringsitem is een plaid. Hiervoor zijn vele kledingstukken nodig, maar dan heb je ook echt iets waar groots waar je letterlijk onder kunt schuilen. Een plaid kun je zowel op een bank of op een bed leggen. Of gewoon uit de kast tevoorschijn halen als je de behoefte hebt.

Een knuffel

Een speciaal herinneringsitem is een knuffel. Zeker voor kinderen kan het troost bieden om van de kleding van een overleden opa, oma, vader of moeder een knuffel te hebben. Op deze wijze is de overledene er nog een klein beetje bij en kan er nog geknuffeld worden. Voor het maken van een knuffel zijn heel veel mogelijkheden.

Er is nog veel meer mogelijk

Van een sjaal van zachte stoffen, een stoffen krukje tot een tijdschriftenhouder. Het is zelf mogelijk om een foto, geprint op stof in een item te verwerken. Misschien ben je heel handig met een naaimachine of iemand uit jouw omgeving en kun je dit zelf. Er zijn ook zelfstandig ondernemers die dit voor je kunnen doen. Een voorbeeld hiervan is Linda de Ree die onder de naam Hoezen Om Te Kussen herinneringen van textiel maakt. Via haar website www.hoezenomtekussen.nl kun je je ook laten inspireren door de vele voorbeelden