Waarom de Dag van de Doden belangrijk is voor nabestaanden

De Dag van de Doden is in Mexico een nationale feest- en herdenkingsdag. Hier in Nederland wordt het niet gevierd. Voor veel mensen klinkt het ook een beetje gek om de dood te vieren. Maar er zijn veel families in vooral Mexico die op deze dag alles uit de kast halen om de geesten van overleden dierbaren feestelijk te ontvangen. Hoe zit het met Día de los Muertos en waarom vieren ze dat in Mexico? In deze blog lees je alles over de Dag van de Doden en wat wij ervan kunnen leren om met het verlies van een dierbare om te gaan.

Wat is Día de los Muertos?

Dia de los Muertos betekent de Dag van de Doden. Dat is eigenlijk een beetje gek, want het gaat om 2 dagen: 1 en 2 november. Al wordt 2 november het meest uitgebreid gevierd. Voornamelijk in Mexico. Mensen komen daar op 1 en 2 november bij elkaar om de geesten van hun dierbaren feestelijk te onthalen. Veel families komen op 31 oktober al bij elkaar. Zij luiden om middernacht het feest in, omdat zij geloven dat op 1 november de hemelpoorten worden opengezet. Dan komen eerst de kinderen voor heel even terug naar hun families en vrienden. Op 2 november komen de volwassenen naar de aarde. Voor de kinderen wordt er snoep en speelgoed klaargezet en voor de volwassenen worden daar vaak drank en sigaretten aan toegevoegd. Deze twee dagen – en dus vooral 2 november – is het groot feest. Vol met familie, vrienden, optochten, feesten, verkleedpartijen en vooral heel veel gezelligheid, eten en drinken. Mensen sparen soms het hele jaar voor deze dagen, want hoe beter de geesten onthaald worden, hoe groter de kans is dat de geesten hen beschermen tijdens hun leven.

Hoe is de Dag van de Doden ontstaan?

Veel volkeren uit Amerika eerden hun overleden voorouders al. Van de Azteken tot de Maya. Toen de Europeanen het christendom mee namen naar Amerika, werden deze tradities verweven met de christelijke tradities. Christenen vierden Allerheiligen en Allerzielen. Ook dagen waarop doden geëerd en gevierd werden. Deze dagen zijn in veel christelijke landen ook officiële vrije dagen. In Mexico zijn de tradities van de oorspronkelijke bewoners en de Europeanen samen opgegaan in Día de los Muertos. Een dag waarop de dood en overledenen uitbundig gevierd worden.

De eerste dag van Día de los Muertos

Veel families komen dus op 31 oktober al bij elkaar. Wanneer er in Midden-Amerika Halloween wordt gevierd. Om 12 uur ‘s nachts proosten zij op de overleden kinderen die ze gekend hebben. Hun geesten heten ze welkom met snoep en speelgoed. Dit snoep eten ze niet zelf op, want ze geloven dat de geesten de ziel van het eten hebben opgenomen. Het snoep is dus ook ‘dood’.

De tweede dag van Día de los Muertos

Op 2 november komen de zielen van de volwassenen naar de aarde. Zij worden onthaald met eten, sterke drank en sigaretten. Ook dit wordt allemaal niet gegeten en gedronken, want ook van dit voedsel nemen de geesten de ziel. De tweede dag is ook de meest uitbundige dag. Door het hele land zijn er optochten en veel mensen schminken dodenmaskers op hun gezicht. Het is echt een feestdag, dus alles is uitbundig, kleurrijk en gezellig. En natuurlijk is er ook veel eten en drinken voor de levenden.

Het leven van overleden dierbaren vieren

In landen waar Día de los Muertos gevierd wordt, vinden ze dat je niet moet treuren om de dood. Daar zeggen ze dat je het leven van jouw dierbare moet vieren. Het liefst met zoveel mogelijk spullen en lekkers waar diegene ook van hield. Heel even leven zoals die persoon dat het liefste deed. Samen met familie en vrienden kun je mooie herinneringen ophalen en denken aan al het moois wat die persoon jou gebracht heeft. Dan is het verlies heel even geen moment om te treuren, maar juist een moment om blij en dankbaar te zijn voor alles wat die persoon voor jou betekend heeft.

Het eren van de doden

Je vindt op deze dagen bij veel mensen thuis ook altaars gevuld met offers voor de overledenen. Hierop staat vaak wierook en fruit. En natuurlijk het lievelingseten van die persoon. Ook zie je er kleurrijke schedels. Vaak gemaakt van suiker. Dat komt omdat suiker er vroeger in overvloed was en dus heel goedkoop. Dit is het enige dat soms wel opgegeten wordt.

Día de los Muertos in andere landen

In Mexico wordt de Dag van de Doden het meest uitbundig gevierd. Daar is het echt een nationale feest- en herdenkingsdag. Ook in de Filippijnen vieren ze de Dag van de Doden en in sommige delen van Midden-Amerika. Maar het feest wordt steeds bekender in de wereld. Ook de kleurrijke skeletten en de beschilderde gezichten zie je in steeds meer landen. Het is in de meeste van deze landen geen officiële feestdag, maar in veel Zuid-Amerikaanse gemeenschappen wordt het ook buiten Mexico uitbundig gevierd.

Día de los Muertos en Halloween

Halloween wordt gevierd op 31 oktober, vooral in Amerika. Dan verkleden mensen zich als enge wezens. Vooral kinderen trekken alles uit de kast om er zo eng mogelijk uit te zien. Dan gaan ze langs de deuren om snoep op de halen. Halloween heeft ook te maken met het geloof dat de doden naar de aarde komen. Al deze feesten, van Halloween, tot Allerheiligen en Allerzielen en de Dag van de Doden hebben allemaal hun oorsprong in hetzelfde geloof: dat de doden voor even naar de aarde komen. In veel culturen wordt dit ook al eeuwen in dezelfde periode gevierd: de herfst. Sinds de Europeanen de wereld overtrokken hebben veel van dit soort feesten en rituelen zich met elkaar versmolten. Zo komt het dat er op veel plekken in de wereld eind oktober en begin november feesten zijn rondom overleden dierbaren en de dood.

Stilstaan bij overleden dierbaren

Misschien is het je al opgevallen: wij gebruiken het beeld van de Dag van de Doden op onze website. Wij vinden het namelijk heel belangrijk dat niemand de dood alleen hoeft te verwerken. Daarom spreekt de Dag van de Doden ons ook zo aan: samen komen en samen herinneringen ophalen van de mensen die we moeten missen. Iedereen rouwt op hun eigen manier en iedere cultuur heeft ook weer andere gebruiken. De Dag van de Doden vinden wij bijzonder omdat op die dag overledenen juist het middelpunt zijn van de aandacht. En op een positieve en feestelijke manier. De dood hoort bij het leven. Hoe verdrietig het ook is dat we mensen moeten missen, we zijn ook ontzettend dankbaar dat zij onderdeel van ons leven waren. Daar staan we op de Dag van de Doden even extra bij stil.