Tijdens het afscheid

Er moet direct veel geregeld worden als er iemand kom te overlijden. Deze checklist zet de belangrijkste punten op een rij.

Melding van overlijden

• Waarschuw de dienstdoende (huis)arts om het overlijden officieel vast te stellen.
  • Breng directe familieleden en vrienden op de hoogte.
  • Bepaal wie de uitvaart gaat organiseren en welke uitvaartverzorger daarbij wordt betrokken.
  • Bij overlijden door een ongeval: bel de verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon. Denk bijvoorbeeld aan een reisverzekering, een levens- of ongevallenverzekering.
  • Ken je de overledene zelf niet? Waarschuw dan de politie: 0800 8844. Zij nemen het verder van u over.
  • Bij overlijden tijdens verblijf in het buitenland: bel de alarmcentrale van de reisverzekering. Zijn zij niet aanwezig of is dit niet bekend: neem contact op met de reisorganisatie en anders met de Nederlandse ambassade of het consulaat.
  • Het overlijden van een naaste moet gemeld worden bij de gemeente waar diegene is overleden. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. Maar je kunt dit ook zelf doen. De naam van de persoon die aangifte doet, komt op de akte van overlijden te staan. De aangifte moet vóór de uitvaart en bijna altijd binnen 6 werkdagen na het overlijden gedaan zijn. Door de gemeente wordt een verklaring van overlijden opgemaakt, waarvan een uittreksel wordt afgegeven. Bewaar dit uittreksel van deze verklaring goed. Hiermee kan je instanties inlichten en administratieve zaken regelen.

Inventariseren van de wensen voor de uitvaart

• Heeft de overledene een donorcodicil? De (huis)arts die het overlijden vaststelt zal hiervoor het Donorregister raadplegen.
  • Ga na of er een testament en/of laatste wilsbeschikking is opgesteld. Je kunt dit navragen bij het Centraal Testamentenregister: online via www.notaris.nl/centraal-testamentenregister of telefonisch: 0900 114 4114.
  • Bedenk waar de overledene opgebaard moet worden: thuis of (bijvoorbeeld) in een uitvaartcentrum. De uitvaartverzorger kan je informeren over de mogelijkheden.
  • Ga na of de overledene zijn/haar uitvaartwensen heeft vastgelegd. Bijvoorbeeld in een document bij de uitvaartpolis of bij de uitvaartmaatschappij. Vraag de uitvaartverzorger naar eventuele vastgelegde uitvaartwensen van de overledene.
  • Bepaal het beschikbare budget voor de uitvaart en de uitvaartwensen. Denk bijvoorbeeld aan de keuze voor begraven of cremeren, opbaren, de afscheidsceremonie, graf[monument] en begraafplaats, de kist of lijkwade, de rouwkaart, een overlijdensadvertentie, bloemen, vervoer of muziek. De uitvaartverzorger kan je informeren over alle mogelijkheden en keuzes rondom de uitvaart.