Bij een uitvaart denk je al snel aan een uitvaart in een aula of een uitvaartcentrum. Maar er kan en is nog zoveel meer! Mensen maken het afscheid steeds persoonlijker en daar horen ook bijzondere locaties voor het afscheid bij. We geven je tips waar je aan kunt denken bij bijzondere locaties en waar je op moet letten als je er een gaat uitzoeken.

Wat is er mogelijk?

Natuurlijk is er niets mis met een aula of een uitvaartcentrum, maar er is nog zoveel meer mogelijk. We zien steeds vaker dat mensen voor een bijzondere locatie kiezen. Een plek die past bij de overledene. Een plek die iets zegt over wie hij of zij was.

Je kunt het een trend noemen, want steeds meer uitvaartcentra spelen hierop in. Zo heb je uitvaartcentra die een deel hebben omgebouwd tot café of een grote tuin hebben waar ook een afscheidsplechtigheid gehouden kan worden. Als je op zoek bent naar een bijzondere locatie, denk dan eens aan een van de onderstaande opties.

Het strand

Op het strand kun je heerlijk uitwaaien en je gedachten de vrije loop laten gaan. Er zijn in Nederland verschillende locaties op en aan het strand waar je een uitvaart kunt organiseren. De locaties zijn vaak wat informeler ingericht en er is meestal de mogelijkheid om na het afscheid een drankje te doen of een hapje te eten.

Een landgoed

Er zijn een aantal landgoederen die je kunt afhuren als locatie. Mooie gebouwen die midden in het groen staan. Vaak met een goed onderhouden tuin waar je zowel buiten als binnen mooie plekjes hebt om bijeen te komen met familie en vrienden.

Een schip

Het is misschien niet de eerste plek waar je aan denkt bij een uitvaart, maar je kunt ook een (zeil)schip huren. Was iemand gek op het water of had iemand een eigen (zeil)boot, dan is het mooi om iemand te herinneren op een plek die hij of zij zelf ook mooi had gevonden.

Het bos

Was de overledene gek op de natuur? Denk dan eens aan een locatie in het bos! Er zijn verschillende plekken waar je locaties kunt afhuren die omringd zijn door bos.

Een boerderij

Een mooie landelijke sfeer vind je natuurlijk op een boerderij. Er zijn verschillende stadsboerderijen en locaties op het platteland die je kunt afhuren. Ook voor een uitvaart. Vaak kun je in overleg de locatie aankleden zoals jij dat wilt. Bijvoorbeeld met de favoriete bloemen van de overledene.

Een bar/restaurant

Een uitvaart kan natuurlijk meer zijn dan alleen woorden over de overledene. Misschien willen jullie een condoleance combineren met een borrel? Of willen jullie samen met de andere aanwezigen lunchen of dineren? Het is afhankelijk van de locatie wat de mogelijkheden zijn, maar er zijn genoeg restaurants die open staan voor deze mogelijkheden.

Een café

Wat is mooier dan afscheid nemen in de stamkroeg van de overledene? Ook zijn er verschillende kroegen met bijvoorbeeld uitzicht op een rivier of een mooi stuk land. Maar denk ook aan een rooftop bar met uitzicht over de stad waarin de overledene woonde. Het is afhankelijk van het café wat er mogelijk is, maar er kan vaak meer dan je denkt.

Waar moet je op letten?

Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of het is mogelijk om er een uitvaart te organiseren. Maar niet alle locaties zijn even geschikt. Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten als je op een bijzondere locatie een uitvaart organiseert:

• Hoeveel plek is er en hoeveel mensen wil je uitnodigen?
  • Is het makkelijk om de kist erheen te brengen als jullie die bij de plechtigheid willen hebben?
  • En is er ook plek om de kist neer te zetten als jullie dat willen?
  • Is er parkeerplaats voor alle genodigden?
  • Is er catering op de locatie aanwezig?
  • Is er ruimte voor koffie/thee of een borrel als jullie dat willen?
  • Is er apparatuur aanwezig voor de presentatie van foto’s/video’s en een microfoon voor tijdens de plechtigheid?
  • Als je de plek gaat reserveren, meld dan ook dat het om een uitvaart gaat.