In Nederland is een zwarte of donkergrijze rouwauto de standaard. Door de jaren heen zijn hier verschillende alternatieven bij gekomen om een persoonlijk afscheid te realiseren. We lichten hieronder een deel van de mogelijkheden voor bijzonder rouwvervoer, of staatsievervoer, voor je uit.

Regelgeving rouwvervoer
In Nederland is het niet verplicht om voor een specifiek soort rouwvervoer te kiezen. Het belangrijkste is een vervoermiddel waar de kist in past. De kist moet wel gesloten zijn tijdens het vervoer.

Uitvaartmotor

Voor de motorrijders en motorliefhebbers is er een speciale uitvaartmotor verkrijgbaar. Dit is een aangepaste motor met zijspan. De kist kan via een speciaal ontwikkeld systeem op de zijspan bevestigd worden.

Heb je een motor of trike met trekhaak tot je beschikking, bijvoorbeeld van de overledene? Er zijn motoraanhangers voor rouwvervoer waar de kist op geplaatst kan worden. Je kunt de motor zelf besturen of de aanhanger direct compleet met motor en chauffeur huren.

De uitvaartmotor en motoraanhanger hebben allebei geen overkapping boven de kist. Neem dit mee ter afweging als je de weerberichten voor de dag van het afscheid bekijkt.

Vrachtwagen als rouwvervoer

Eén van de grootste vervoermiddelen voor bijzonder rouwvervoer is de vrachtwagen. De eigen vrachtwagen van de overledene, een vrachtwagen van de werkgever of een speciaal ingerichte uitvaarttruck. Collega’s en bevriende chauffeurs kunnen in hun eigen vrachtwagen deelnemen aan de rouwstoet.

Houd wel rekening met de breedte van de toegangsweg naar de begraafplaats of het crematorium. Overleg vooraf ook met de uitvaartverzorger over de mogelijkheden voor het parkeren van de vrachtwagen(s).

Bijzondere rouwauto

Ook als je voor een rouwauto kiest zijn er meerdere alternatieven mogelijk. In Nederland zijn de meeste rouwauto’s zwart of donkergrijs, maar het is ook mogelijk om voor een gekleurde rouwauto in kleuren als roze, rood of blauw te kiezen. Of voor een rouwauto met schilderingen die het karakter of de interesses van de overledene typeren.

Naast de kleur van de rouwauto kan ook de uitvoering afwijken van het standaardmodel. Grote pick-ups die als open rouwauto gebruikt worden. Oldtimer rouwauto’s, zoals de aangepaste oldtimers van Cadillac of Daimler. Een robuuste rouwauto van Land Rover voor de avontuurlijke offroad liefhebbers. Of een moderne rouwauto, zoals de volledig elektrische Tesla.

Eigen rouwvervoer – Bestelbus
Zelfstandige ondernemers of werknemers met een eigen bus kunnen ook in hun werkbus naar de begraafplaats of het crematorium vervoerd worden. De kist kan in de laadruimte vastgezet worden, bijvoorbeeld aan de bindrails in de wanden of laadvloer van de bestelbus.

Rouwauto voor baby’s en kinderen

Een reguliere rouwauto is vaak te groot en past niet bij het afscheid van een baby of kind. Daarom zijn er voor het overlijden van een kind alternatieve rouwauto’s beschikbaar. Een voorbeeld is de verlengde Fiat 500 of MINI Cooper. Vriendelijke auto’s in het wit, in plaats van de donkere kleur van reguliere rouwauto’s.

Een kinderrouwauto is over het algemeen geschikt voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar. Met een kleine kist kunnen de passagiersstoel en (een deel van de) achterbank rechtop blijven staan, waardoor er inclusief chauffeur ruimte is voor 2 of 3 passagiers. Met een grote kist is er alleen ruimte voor de chauffeur. Je mag de kinderrouwauto zelf besturen.

Uitvaartbus of uitvaart touringcar

In de standaard rouwauto’s is er meestal plaats voor één passagier. De rest van de familie en vrienden rijdt achter de rouwauto aan in volgauto’s. Een uitvaartbus of uitvaart touringcar biedt meer ruimte. Hier passen al snel zo’n 15 – 17 familieleden en vrienden in.

De uitvaartbus en uitvaart touringcar zijn volledig aangepast voor het rouwvervoer. Een draaiplateau zorgt ervoor dat de kist eenvoudig van buitenaf in de bus geplaatst kan worden.

Wandelende rouwstoet met dragers

De kist hoeft niet altijd met een voertuig vervoerd te worden. Als de begraafplaats of het crematorium op loopafstand is, kun je ook kiezen voor een wandelende rouwstoet met dragers. Een alternatief is de loopkoets, die wandelend begeleid kan worden.

Klassieke rouwkoets met paarden

De klassieke rouwkoets is een prachtige paardenkoets met sierlijke details. In de meeste gevallen in de witte of zwarte koets gesloten met glazen zijkanten, waardoor de kist van buitenaf zichtbaar is. De rouwkoets is met gordijnen te blinderen.

Boerenkar met rouwkoe
Voor iemand die zelf bijvoorbeeld actief is geweest in de agrarische sector, of om een andere reden een sterke connectie voelt met het platteland, is het ook mogelijk om de kist op een authentieke boerenkar te plaatsen. De kar kan door een paard of koe naar de laatste rustplaats gebracht worden.

Rouw bakfiets of rouwfiets met aanhanger

Als het mooi weer is en de afstand naar de begraafplaats of het crematorium te overzien is, kun je ervoor kiezen om een rouw bakfiets of rouwfiets met aanhanger te huren. De rouw bakfiets heeft voor de fiets een grote houten bak waar de kist in vervoerd kan worden. Het alternatief is een fiets met aanhanger, waarbij de kist achter de fiets komt.

Bedenk vooraf samen met de uitvaartverzorger een passende route met zo min mogelijk stoplichten, onoverzichtelijke kruispunten of hellingen. Niet alle rouwfietsen zijn voorzien van versnellingen of elektrische ondersteuning. Met een zware kist kan het een stevige trap zijn richting de begraafplaats of het crematorium.

Als je specifieke wensen hebt kan de uitvaartverzorger je hier verder over adviseren. Wist je bijvoorbeeld dat er ook rouwboten zijn om de kist van de overledene over water te vervoeren? Vind hier een uitvaartverzorger bij jou in de buurt.