Er zijn verschillende asbestemmingen mogelijk na de crematie. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden en leggen het verschil uit tussen de urnentuin, binnencolumbarium en urnenmuur.

As verstrooien of bewaren

Na de crematie geeft het crematorium je de tijd om rustig na te denken over een passende asbestemming. Je kunt ervoor kiezen om de as te verstrooien of om de as in een urn te bewaren. De urn kun je bijvoorbeeld thuis een speciaal plekje geven, ergens in huis of buiten in de tuin. Een alternatief is de keuze voor een urnentuin, binnencolumbarium of urnenmuur.

Een urnentuin, binnencolumbarium of urnenmuur

Als je besluit om de as niet uit te strooien en niet thuis te bewaren, is er ook nog de optie om de as in een urnentuin, binnencolumbarium of urnenmuur te bewaren. We leggen je hieronder uit wat het verschil is tussen deze bewaarplaatsen.

In een urnentuin wordt de asbus begraven in een specifiek urnengrafje. Boven de grond komt een steen of grafmonument met een inscriptie of gedenkplaat.

Het binnencolumbarium is een urnengalerij, dit wordt ook wel een urnenkelder genoemd. De urn krijgt een eigen nis die met een gedenkplaat wordt afgesloten. In de meeste gevallen kun je zelf het materiaal van de gedenkplaat kiezen, hier komen de gegevens van de overledenen op te staan.

Een urnenmuur is een ander type columbarium. In plaats van in de kelder van de begraafplaats of het crematorium staat een urnenmuur buiten.

Bijzondere asbestemming

Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om voor een bijzondere asbestemming te kiezen. De as kan bijvoorbeeld worden verwerkt in een sieraad of in een uniek gedenkproduct.

Voor een eigen plekje in de buitenlucht kun je een boom (laten) planten op de asresten van de overledene. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om een herinneringsbankje te adopteren in een park of bos, bijvoorbeeld in het park of bos waar je de as verstrooid hebt. Er wordt dan een naamplaatje op het bankje bevestigd. Voor meer informatie over de herinneringsbankjes helpt Staatsbosbeheer je verder.