Heb jij een lijst met de dingen die je nog graag een keer wilt doen in je leven? We inspireren je op deze pagina met tips voor het samenstellen van een bucket list die je helpt bij het maken van mooie, bijzondere herinneringen.

Bovenaan de bucket list: Reizen

Eén van de populairste items voor de bucket list is het maken van een reis. Bijzondere vakantiebestemmingen die veel voor je betekenen, een avontuurlijke roadtrip met vrienden of familie, een wereldreis om nog zoveel mogelijk van de wereld te zien of een exclusieve cruise langs de mooiste plekken van de wereld. Ook indrukwekkende natuurverschijnselen staan op veel lijstjes: het Noorderlicht, de Grand Canyon of een grote vulkaan. Verder zijn de verre reizen populair, vooral de vakanties naar Amerika of Australië.

De oorsprong van de bucket list
In het Engels wordt de uitdrukking ‘to kick the bucket’ gebruikt om aan te geven dat iemand dood gaat of overleden is. De bucket list is de lijst met alle dingen die je gedaan wilt hebben vóórdat je dood bent. Plekken die je wilt zien, dingen die je wilt proeven of activiteiten die je wilt doen.

Dromen waarmaken

Wil je altijd al een boek schrijven, een eigen bedrijf opzetten of een nieuwe taal leren? Of zijn je dromen actiever en wil je graag een keer parachute springen, leren duiken, bungee jumpen, bergbeklimmen, een marathon lopen of leren skiën/snowboarden? Zo lang je gezondheid het toelaat, zijn dit spectaculaire items voor op je bucket list.

Kijktip: The Bucket List (2007)
Dit is een Amerikaanse drama-komediefilm met onder andere Morgan Freeman en Jack Nicholson. Er ontstaat een bijzondere vriendschap als de mannen elkaar ontmoeten als kankerpatiënten in hetzelfde ziekenhuis. Ze ontsnappen met hun bucket list uit het ziekenhuis om nog één keer flink de bloemetjes buiten te zetten.

Anderen helpen

Je kunt ook anderen bij je lijst betrekken. Bijvoorbeeld door een keer iets voor een ander te doen zonder er iets voor terug te verwachten. Of om iemand die je niet kent te trakteren op een kop koffie. Je kunt je familie en vrienden uitnodigen een voor ze koken – of iemand inschakelen die voor jullie allemaal kookt. Een goed doel steunen en vrijwilligerswerk doen staan ook hoog op de gemiddelde lijst.

Bucket list dagboek

Er zijn geen regels voor het maken van een bucket list, maar we geven je wel een tip. Houd voor jezelf een dagboek bij met je ervaringen. Schrijf bijvoorbeeld op waarom je iets op je lijst hebt gezet, wat je daar van tevoren van verwachtte en hoe je het uiteindelijk hebt ervaren. Op slechte dagen kun je jezelf hier een beetje mee opvrolijken en voor later is het een waardevolle erfenis voor je familie en vrienden.

Kleine overwinningen

Je bucket list hoeft niet alleen uit grootste avonturen te bestaan. Het kan ook heel bijzonder zijn om iets nieuws te eten in een restaurant waar je nog nooit geweest bent of om een week vegetarisch te eten. Misschien is er een boek dat je nog graag wilt lezen of een film/documentaire die al lang op je to-watch-list staat. Alles wat je helpt om nieuwe herinneringen te maken, verdient een plekje op je lijst.