Wat zeg je als je iemand voor het laatst ziet? Wat doe je in de periode voordat iemand doodgaat? Soms weet je dat iemand niet lang meer te leven heeft door een ziekte. Hoe ga je daarmee om? Hoe kun je er het beste voor iemand zijn? Er zijn dingen die je kunt zeggen om iemand te helpen, maar ook dingen die je beter niet kunt zeggen. Hoe neem je goed afscheid? We geven je wat tips.

Nog niet dood

Als iemand niet lang meer te leven heeft, is iemand nog niet dood. Dat is belangrijk om je te beseffen. Veel mensen zeggen dingen als ‘ik ga je echt heel erg missen’, maar iemand is er nog! Probeer je daarom te focussen op de tijd die jullie samen nog hebben en niet de nadruk te leggen op de tijd dat iemand er niet meer is.

De juiste woorden vinden

Veel mensen willen er wel voor iemand zijn, maar weten gewoon niet hoe. Dat is niet gek! Je bent echt niet de enige die de woorden niet kan vinden als iemand vertelt dat hij of zij niet lang meer te leven heeft. Zeg dit ook tegen die persoon. Vertel hoe jij je voelt en geef het aan als je het moeilijk vindt. En soms helpt het om te zeggen dat je het niet weet, maar dat je er wel wilt zijn voor iemand. Zoals “ik heb geen woorden, maar ik wil je gewoon even vasthouden.”

Iemand helpen

Wat zou jij doen als je nog maar kort te leven had? Voor de meeste mensen is dit een hypothetische vraag over de zin van het leven, maar voor sommigen is dit realiteit. Zeker als je ongeneeslijk ziek bent. Vraag aan die persoon wat hij of zij wilt doen met zijn tijd. Niet alles zal mogelijk zijn, zeker als iemand lichamelijk al sterk verzwakt is. Maar misschien heeft iemand nog wel wensen. Dingen die jullie samen kunnen doen of plekken die jullie samen kunnen bezoeken? Of denk eens aan jullie lievelingseten. Vaak als iemand ziek is, wordt de smaak anders. Welke dingen wil je die persoon nog laten proeven en heeft die persoon misschien een recept dat jij echt wilt weten? Het hoeven geen grootse gebaren te zijn. Vaak willen mensen vooral niet alleen zijn.

Praten over de ziekte

De een vindt praten over zijn of haar ziekte geen probleem, de ander vindt het weer ontzettend moeilijk. Meestal voel je wel aan of iemand er open over is of niet. Zo niet, vraag het dan. Probeer te voorkomen dat je onbedoeld het onderwerp vermijdt of juist extra benadrukt zonder dat die persoon daar op zit te wachten.

Wat wil je nog zeggen?

Soms nemen we ons voor om iets te zeggen, maar vinden we de tijd en ruimte niet. Als iemand binnenkort doodgaat, dan heb je nog maar heel even de tijd. Hoe je het ook went of keert: als je nog iets wilt zeggen, dan moet je het nu doen.

Vind je het lastig om het direct tegen iemand te zeggen? Dan kun je ook een brief aan die persoon schrijven. Zo heb jij de tijd om rustig de woorden te vinden en kan die persoon het lezen wanneer hij of zij daar ruimte voor in zijn hoofd heeft.