Grafmonumenten:
wat zijn de regels en wat is er mogelijk

Als je op een begraafplaats loopt, dan zie je ontzettend veel verschillende grafstenen en grafmonumenten. Zoveel verschil en zoveel mogelijkheden. Gelukkig kun je ook de tijd nemen om rustig op zoek te gaan naar een grafmonument wat bij de overledene past. Dat hoeft namelijk niet in dezelfde week geregeld te worden als de uitvaart. Waar moet je op letten als je een grafsteen of grafmonument gaat uitzoeken en wat zijn de mogelijkheden? Hier hebben we een overzicht gemaakt van waar je aan kunt denken en waar je op moet letten als je een grafmonument gaat uitzoeken.

Grafmonument of grafsteen

De ene keer gaat het over een grafsteen en de andere keer over een grafmonument. Het wordt vaak door elkaar gebruikt, maar het zijn twee verschillende dingen. Een grafmonument is een type monument dat geplaatst wordt op een graf. Het wordt opgericht ter herinnering aan of ter ere van een overledene of overledenen. Een gedenkteken of cenotaaf verwijst naar iemand die niet ter plekke begraven is. Een grafsteen is het rechtopstaande deel wat op het graf wordt geplaatst. Hier staat vaak de naam en overlijdensdatum op. Niet elk graf heeft dus een grafsteen.

Van welke materialen kun je een grafsteen maken?

Een grafmonument staat altijd buiten. Het moet dus tegen weer en wind bestand zijn. Grafmonumenten worden daarom meestal van de volgende materialen gemaakt:

Grafmonument van natuursteen
Veel grafmonumenten worden gemaakt van natuursteen. Dit omdat het echt tegen alle weersinvloeden bestendig is en meestal ook kleurvast. Er zijn verschillende soorten natuursteen zoals: graniet, marmer en hardsteen. Ieder met hun eigen eigenschappen. Ook worden er keien gebruikt en versteend hout.

Houten grafmonument
Hout heeft een natuurlijke uitstraling en wordt ook veel gebruikt. Ook in combinatie met andere materialen. Hout verkleurt over de tijd, zeker door regen en zon.

Bronzen grafmonument
Veel letters en vaasjes op grafmonumenten worden van brons gemaakt. Brons wordt vaak gebruikt in combinatie met andere materialen zoals natuursteen en hout.

RVS grafmonument
Roestvrijstaal (RVS) kan tegen weer en wind en kan in zo goed als elke vorm gegoten worden. Daarom wordt dit materiaal vaak gebruikt voor grafstenen met bijzondere accessoires. Het kan het graf ook een moderne look geven en wordt daarom ook gebruikt wanneer mensen geen traditioneel grafmonument willen.

Grafmonument van glas
Op steeds meer begraafplaatsen zie je grafmonumenten van glas. Hierop kunnen teksten gegraveerd worden en ook glas is tegen zo goed als alle weersomstandigheden bestendig. Er is heel veel mogelijk met glas, zoals zandstralen en belettering. Je kunt er zelfs een foto in laten plaatsen.

Een persoonlijk grafmonument uitzoeken: er is van alles mogelijk

Als je een grafmonument gaat uitzoeken kom je er al snel achter dat er ontzettend veel mogelijk is. Denk daarom aan wat er bij de overledene past, maar ook aan wat de nabestaanden prettig vinden. Wil je bijvoorbeeld planten op het graf, dan moet het graf bijgehouden worden. Als je kiest voor een marmeren gedenksteen, dan heeft het graf weinig onderhoud nodig. Ook kun je denken aan hoe persoonlijk je het graf wilt maken. Wil je ruimte laten voor mensen om af en toe een bloemetje bij te zetten of wil je het graf juist zo strak en schoon mogelijk houden?

Als je nog helemaal geen idee hebt, ga dan eens rustig op een begraafplaats rondlopen en kijk wat anderen met de grafmonumenten hebben gedaan. Wat vind je mooi? Welk grafmonument heeft veel of juist weinig onderhoud nodig? Hoe persoonlijk wil je het maken?

De regels rondom grafmonumenten

Hoewel alles in principe te maken valt, mag niet alles zomaar op elke begraafplaats. Iedere begraafplaats en gemeente heeft zijn eigen regels als het gaat om grafmonumenten. Bij zo goed als allemaal geldt bijvoorbeeld dat er geen scherpe uitsteeksels op mogen. Ook hebben veel gemeenten en begraafplaatsen regels rondom de afmetingen van het moment. Vaak weet de uitvaartverzorger de regels, maar deze kun je ook opvragen bij de gemeente of bij het bestuur van de begraafplaats zelf.

Hoe maak je de juiste keuze en waar let je op?

Er is ontzettend veel mogelijk en dat maakt de keus er niet makkelijker op. Gelukkig heb je de tijd om een mooi grafmonument uit te zoeken. Na een begrafenis mag er nog niet direct een grafmonument op geplaatst worden, omdat de grond nog wat kan zakken. Neem die tijd ook. Kijk goed rond en vergelijk vooral ook prijzen. Grafstenen zijn inclusief belettering en plaatsing vanaf ongeveer €1300. Maar let op: het ene bedrijf toont prijzen inclusief btw en plaatsingskosten en de ander rekent alles apart. Vraag dus offertes op en leg ze naast elkaar.

Meer: Jouw wegwijzer