De 5 verschillende fases van rouwverwerking

Hoe jij rouwt, is heel persoonlijk. Niemand voelt of weet wat jij doormaakt. Toch zijn er wel een aantal fases waar ook jij waarschijnlijk doorheen zult gaan: de vijf fases van de rouwverwerking. Ondanks dat iedereen op een andere manier rouwt, gaat ook bijna iedereen door deze fases heen. Wil je nog niet accepteren dat iemand er echt niet meer is of ben je vooral heel erg boos? Dan is er niets geks aan de hand. Het zijn de beginfases van de rouwverwerking. We leggen uit wat de vijf fases van de rouwverwerking zijn en hoe we jou kunnen helpen.

Ieder rouwproces is anders

Iedereen is anders en iedereen heeft andere ervaringen. Daarom gaat ook iedereen anders om met het verlies van een dierbare. De vijf fases van het rouwproces zullen voor veel mensen herkenbaar zijn die iemand hebben verloren, maar iedereen zal deze anders ervaren. Je kunt maanden lang boos zijn of zelfs langer depressieve gevoelen hebben. Je kunt ze zelfs in een andere volgorde doormaken. Er is geen makkelijke of snelle weg om het rouwproces door te maken. Maar het helpt wellicht om te weten wat je te wachten staat, dus daarom beschrijven we hier de 5 fases van de rouwverwerking.

De 5 fases van rouwverwerking

1. Ontkenning
De eerste fase van rouw is vaak de ontkenning. Dit is een logische reactie van het brein. Wat je moet verwerken is heel heftig, maar je moet tegelijkertijd vaak ook veel praktische zaken regelen. Daarom ontkent je brein de heftige gebeurtenissen, zodat je wel de praktische zaken kunt regelen. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van de begrafenis of het te woord staan van nabestaanden wanneer je het nieuws moet doorgeven.

Het is niet gek als je nog niet helemaal beseft dat iemand er niet meer is. Het hoort bij de ontkenningsfase en het is iets waar bijna iedereen doorheen gaat.

2. Boosheid
Ben je boos? Op mensen uit je omgeving? De artsen of misschien God? Misschien ben je zelfs wel boos op degene die is overleden. Het is helemaal niet gek, maar niet iedereen zal het even goed begrijpen. Rouwverwerking is meer dan alleen verdriet. Er komen allerlei emoties bij kijken en boosheid is daar ook zeker een van.

3. Het gevecht aangaan
Ga je voor het eerst meedoen met een hardloop wedstrijd, heb je een nieuwe baan gevonden of ga je nu eindelijk die ene cursus volgen? Het is een bekend proces in de rouwverwerking: het gevecht aangaan. Mensen willen door. Ze zijn het verdriet en de boosheid zat en willen weer wat gaan doen. Ze gaan het gevecht aan. Veel mensen stellen zichzelf doelen in deze fase. Zoals gezonder leven of ze gaan op zoek naar een goed doel waar ze zich voor kunnen inzetten.

4. Depressie
Veel mensen kennen depressieve gevoelens in de rouwperiode. Vaak steken deze gevoelens de kop op wanneer mensen zich beseffen dat verdriet, boosheid en zelfs de doelen die ze zichzelf gesteld hebben niets gaan veranderen. Hun dierbare komt er niet mee terug. Dit is geen vrolijke gedachte en daarom ervaren veel mensen dit als een depressieve periode.

5. Accepteren
Gelukkig komt er voor veel mensen een moment in de rouwverwerking dat ze denken: ‘ik moet het een plekje gaan geven en verder met mijn leven.’ Natuurlijk zullen ze de persoon die ze hebben verloren nooit vergeten, maar het overlijden van die persoon krijgt een plekje in hun leven. Hij of zij is er niet meer, maar jij moet wel verder met je leven. Dit is het punt waarop je accepteert dat het is zoals het is. En vaak ook het moment waarop je het verdriet en de depressieve gevoelens ook een plekje kunt geven, zodat er weer ruimte is voor positiviteit.

Hoe nu verder?

Wat als je blijft hangen in een van deze fases? Of wat als je het gewoon even helemaal niet meer weet en vooral even een luisterend oor wilt? Je kunt natuurlijk naar vrienden en familie gaan, maar misschien vind je het fijn om met getrainde vrijwilligers te praten. Mensen die bekend zijn met het rouwproces. Vaak omdat ze het zelf hebben meegemaakt en omdat ze er vaker met andere mensen over praten. Je kunt met de vrijwilligers van Vereniging Yarden chatten of een gesprek aanvragen met een rouwcoach. Gratis natuurlijk, want we willen je vooral helpen. Hoe moeilijk het nu ook lijkt, ook jij kan in de acceptatie fase komen en op een bepaald punt weer verder met je leven.

Meer: Jouw wegwijzer